Akzo heeft nieuw logo en legt nadruk op leidende merken


Dat moet onder meer gaan gebeuren met een nieuw logo. Bij het ’nieuwe’ chemieconcern zal echter ook een nog onbekend aantal decoratieve verfmerken verdwijnen.
'We blazen het stof van ons eigen merk', zo lichtte topman Hans Wijers de wijzigingen vrijdag toe. De reden voor de wijziging van de merkenstrategie ligt volgens Wijers in marktonderzoek. De naam AkzoNobel bleek buiten Nederland een grote onbekende en daar wil het bedrijf verandering in brengen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVan oudsher was AkzoNobel een verzameling bedrijven die in grote mate zelfstandig opereerden. Maar de laatste jaren is het concern omgevormd van een conglomeraat naar een bedrijf met een sterke focus.
Met de acquisitie van ICI, bekend van merken als Dulux en Glidden, heeft AkzoNobel daarbij plotseling een leidende positie gekregen in NoordAmerika, de grootste markt voor decoratieve verven ter wereld. De wereldwijde omzet van de gehele tak bedraagt ruim 40 procent van de totale omzet van AkzoNobel.
Akzo had al nationaal en internationaal bekende merken in zijn portfolio als Sikkens, Flexa, Crown en Sico. Het management wil nu meer duidelijkheid naar de klant toe scheppen door AkzoNobel aan de merken toe te voegen en ook het nieuwe logo aan de diverse merken te koppelen. ‘Mensen hebben geen idee wat er allemaal achter de naam AkzoNobel schuilgaat’, aldus Wijers.
Wijers zal in september pas duidelijk maken naar hoeveel leidende merken AkzoNobel teruggaat bij de tak decoratieve verven. Momenteel bezit het chemieconcern rond de honderd merken, maar door de overname van ICI is overlap ontstaan in verschillende landen.
De topman gaf niet aan hoe snel de sanering plaatsvindt. Hij zei wel dat hij geen waarde wil vernietigen. In Nederland verwacht hij dat weinig merken verdwijnen. ‘Jozo, Flexa of Sikkens zijn zulke sterke merken, daar gaan we niet aan morrelen.’ Ook een topmerk als Dulux van ICI blijft bestaan.
In de tweede week van mei start in ieder geval een grote reclamecampagne om het ’nieuwe’ AkzoNobel onder de aandacht te brengen bij het grote publiek.
De Britten van ICI grijpen naast de pot, want die merknaam verdwijnt nu echt. Het enige wat nog van ICI overblijft in het nieuwe logo is de donkerblauwe kleur van het nieuwe figuur in hjet logo.
'Een menselijk figuur in je logo is een fantastische mogelijkheid om je te onderscheiden', vindt Wijers, die hoopt dat de stap ook helpt in de industriebrede slag om talent. Miljoenen kost de operatie. 'Maar het is een behapbare post, die we in de tijd gaan spreiden', aldus Wijers. 'En we geven minder geld uit dan in 1988', refereert de topman aan de introductie van het vorige logo.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid