Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders geven meer uit aan Facebook

Twee redenen: Het grote bereik van het medium en het bewezen effect.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

EMarketer concludeert in zijn rapport ‘’ dat er bijna geen mediaplan bestaat waarin Facebook geen onderdeel van uit maakt.

related partner content for mobile comes here

Reclamebudgetten stijgen omdat Facebook een heel groot bereik in Europa heeft, met veel engagement.

Ook belangrijk voor adverteerders is dat Facebook steeds meer toegang tot data heeft. Volgens een ondervraagden is het medium goed in staat die data in te zetten en zo adverteerders aan te trekken.

De advertentieomzet van Facebook in Europa steeg vorig jaar met bijna 60 procent tot ruim 3 miljard dollar.

De advertentieomzet in Noord-Amerika steeg vorig jaar ruim 66 procent tot 5,30 miljard dollar.

De West-Europese markt lijkt op de Amerikaanse, zegt Matt Idema, director of ads product marketing bij Facebook. &;Er is bij adverteerders veel vraag naar video en Instagram omdat deze markten sterk merkgeoriënteerd zijn.’

Totale omzet neemt af

Ondanks de sterke groei neemt het aandeel dat Europa in de totale Facebookomzet voor haar rekening neemt af. In 2011 was het 31,8 procent, in 2014 27,2 procent.

Een uitdaging voor adverteerders in de Europese markt is dat, in tegensteling tot de Amerikaanse, de markt niet homogeen is vanwege de verschillende landen. Paid social placement is bijvoorbeeld lastiger vanwege verschillende talen en culturele verschillen. Internationale merken die in meerdere Europese landen opereren, hebben vaak verschillende lokale identiteiten.

Een ander verschil met de Amerikaanse markt is de Europese wetgeving als het gaat om data en privacy.

Facebook werkt aan uitbreiding van de advertentienetwerken en targeting en het hangt onder andere van wetgeving af in hoeverre Facebook het kan uitrollen.

Facebook kan in principe nu al het surfgedrag van de gebruikers linken aan de echte identiteit van de gebruikers, net als aan hun sociale netwerkinteractie en mogelijk gevoelige data, bleek uit een artikel in The Wall Street Journal in mei.  

Foto: Pixabay

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in