Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture Innovation Awards Concept van de Week – SafeDeal: veilig online shoppen

De Thuiswinkel Markt Monitor spreekt boekdelen. Het aantal onlinebestellingen nam in 2011 met 13% toe vergeleken met het jaar ervoor En…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De spreekt boekdelen. Het aantal onlinebestellingen nam in 2011 met 13% toe vergeleken met het jaar ervoor En de omzet door verkoop via internet steeg naar negen miljard euro. Toch heerst wantrouwen tegen webshoppen, en onderzoek toont aan dat het is. AIA-deelnemer SafeDeal regelt alles voor de consument – betaling, verzending en ontvangst – om kopen op het internet een onbezorgde bezigheid te maken.

related partner content for mobile comes here

wordt geëxploiteerd door verzendbedrijf Holland Post Groep. Directeur Marcel Veenstra: “Een van onze klanten verzocht ons eind 2010 de exploitatie van een nieuw platform op ons te nemen. In maart 2011 gingen wij een partnership met hen aan en begonnen we het platform te ontwikkelen om de markt op te gaan.”

Gegarandeerde veiligheid
SafeDeal komt voort uit de toename van onlinehandel in nieuwe en tweedehandsproducten. Marcel: “Veel mensen hebben problemen met onlinebestellingen. We lezen steeds vaker over mensen die zich afvragen of ze wel veilig kunnen handelen op veilingsites en webshops. De doelstelling van SafeDeal is de verzending en betaling via één platform te regelen zodat koper en verkoper zekerheid hebben. De verkoper ontvangt zijn geld pas als de koper de zending heeft ontvangen en ervoor heeft getekend. We gebruiken de track & trace-code om te weten te komen wanneer we het geld kunnen vrijgeven.”

Veilinghuizen
SafeDeal is de enige partij die zowel verzending als betaling binnen één platform aanbiedt. Marcel: “Die combinatie moest bewerkstelligen dat de koper kan bepalen hoe en wanneer hij het product wil ontvangen. Op veilingsites waar vooral consumenten met elkaar handel drijven bepaalt de koper met SafeDeal de wijze en het moment van verzending. Daarnaast kan hij kiezen of de aankoop thuis, bij een PostNL-servicepunt of bijvoorbeeld op het werk wordt bezorgd. Binnenkort zal SafeDeal haar product via een aantal veilighuizen middels advertenties promoten zodat je als koper of verkoper weet waar je moet zijn.”

Tussenrekening
Bij een c2c-transactie betaalt de koper via zijn eigen bank met behulp van iDeal de benodigde som aan SafeDeal. Het bedrag bestaat uit de afgesproken prijs, de verzendkosten en 1,50 euro voor het gebruik van SafeDeal. Het bedrag wordt gereserveerd op een tussenrekening totdat de aankoop is ontvangen. Bij webshops – b2c – die SafeDeal gebruiken, komt de koper als hij afrekent automatisch in de SafeDeal-omgeving. Wat anders is dan bij c2c is dat de webshop het verzendtarief zelf bepaalt en dat het gebruik van SafeDeal gratis is voor de koper. Marcel: “Uiteindelijk gaan webshops een paar tientjes per maand betalen voor het gebruik van SafeDeal. Binnenkort maken we op onze website bekend welke webshops het concept gebruiken.”

Vervanging voor rembours
Marcel ziet SafeDeal in de toekomst als de mogelijke vervanger voor onder andere verzending onder rembours. Marcel: “Nu is dat wettelijk gezien onmogelijk, maar we hebben hoop voor de toekomst. We zijn nu in gesprek met verschillende veilinghuizen en webshops die wel wat in ons platform zien. Met name de combinatie van bestellen en afrekenen is zeer interessant. Hierdoor krijgt de consument niet met vier verschillende partijen te maken – die allemaal fouten kunnen maken.”

Op 20 juli verschijnt een artikel over SafeDeal in de Geldgids van de Consumentenbond.

Accenture organiseert in 2012 weer de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in