Overslaan en naar de inhoud gaan

A-merken steeds meer onder druk

Een kwart van de A-merken dreigt uit de schappen te verdwijnen. Ze onderscheiden zich nauwelijks van huismerkartikelen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een studie van EFMI Business School, FoodService Instituut Nederland en Rabobank. 'Als een merk niet in staat is om een meerwaarde te bieden, is de consument niet langer bereid ervoor te betalen', zegt Marcel van Aalst, directeur onderzoek EFMI Business School. 'Goede kwaliteit hoeft immers in de ogen van de consument niet duur te zijn.'

related partner content for mobile comes here

Aan de vraag welke merken zich in de gevarenzone begeven, wilden de onderzoekers zich niet wagen. 'Uiteindelijk is het wel de consument die, met de voet of met de hand, bepaalt welk merk op de schappen blijft', weet Van Aalst.

Het marktaandeel van de huismerken nam vorig jaar toe tot 25,4 procent. De onderzoekers verwachten dat over ongeveer tien jaar dit zal zijn opgelopen tot een derde. Fabrikanten lijken enigszins achter de feiten aan te lopen. Met name in het versvak is de afwezigheid van A-merken het sterkst zichtbaar. Bovendien bleven grote innovaties de laatste tijd uit, terwijl supermarkten hun assortiment eigenmerkartikelen rijkelijk aanvulden.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in