10 meest gemaakte fouten Nederlandse websites


Indivirtual bekeek 35 websites van onder meer ministeries, banken, online winkels, omroepen en verschillende bekende bedrijven en beoordeelde deze op verschillende criteria wat betreft usability.
De top 10 van meest gemaakte fouten:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS1. Inconsistente navigatie
2. Slechte leesbaarheid
3. Geen duidelijke homeknop
4. Onaangekondigd op andere websites terecht komen
5. Te lange en irrelevante teksten
6. Pop-ups
7. Onduidelijke naamgevingen
8. Geen of slechte contactinformatie
9. Niet bruikbaar voor alle browsers
10. Slechte zoekfunctie
Met name zaken die erg voor de hand zouden moeten liggen, blijken juist een zwak punt van veel websites. Zo zijn leestekens vaak te klein en is door het gebruik van kleur de tekst moeilijk leesbaar. Ook gaan veel websites ervan uit dat bezoekers weten dat het bedrijfslogo de knop is om terug te keren naar de homepage. Opvallend volgens Indivirtual was dat sommige bedrijven voor de contactinformatie denken te kunnen volstaan met slechts een e-mailformulier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid