Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Wereldleiders staan hier iets relaxter in’

Animal Farm maakte een nieuwe campagne voor Metro, dat zich zakelijker wil profileren. Creative director Arjen de Jong beantwoordt enkele…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is het idee achter de campagne?
‘Het idee achter de campagne heeft veel te maken met de herpositionering van Metro. Metro wil de richting op van een zakelijke, serieuze krant met nog meer aandacht voor nationaal én internationaal nieuws. Met andere woorden: Als je Metro leest, is het net alsof het wereldnieuws tot leven komt. En dit is dan ook precies wat je ziet: iemand slaat de Metro open en opeens bevinden allerlei beroemde wereldleiders (onder wie Poetin, Obama en Queen Elizabeth) zich dicht bij hem of haar in de buurt. Het thema “Een wereldkrant” sluit hier goed bij aan omdat het op meerdere manieren te interpreteren is. Het doel is duidelijk: de merkvoorkeur voor Metro vergroten.’

related partner content for mobile comes here

Waarom hebben jullie voor deze executie – met gephotoshopte wereldleiders – gekozen?
‘Een dergelijk idee kun je alleen goed brengen als het zo realistisch is gedaan dat je het kunt geloven. Dat betekent dat je over een eersteklas fotograaf (Jaap Vliegenthart) en hele goede beeldbewerkers (van Souverein) moet beschikken. Alleen zo kun je bestaande persfoto’s tot in de details – dus met dezelfde lichtval en hetzelfde fotografische gevoel – geloofwaardig inpassen in een nieuwe omgeving.
‘Overigens loopt de campagne niet alleen in print, outdoor en online, maar ook op de radio. Een aardig detail is dat de commercials zijn ingesproken door Marc Klardie, de vaste stem van het Amsterdamse GVB.’

Radio: Wallstreet

Radio: Tahirplein

Hoe zit het met portretrechten?
‘Als we dit met stervoetballers of BN’ers hadden gedaan, dan waren we zeker aan de beurt geweest en hadden we ongetwijfeld dik moeten betalen. Gelukkig lijken politici en wereldleiders hier iets relaxter in te staan. Wat ook helpt, is dat het wezen van een krant nu eenmaal verslag doen van de wereld om ons heen is. En dus ook de wereld van politieke wereldleiders.’

Bureau: Animal Farm
Klant: TMG
Strategie: Gé Key
Creatie: Arjen de Jong, Gieri Cosson
Fotograaf: Jaap Vliegenthart
Beeldbewerking: Souverein
Verantwoordelijk bij klant: Mariëlle Besselink, Cees Polman

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in