Overslaan en naar de inhoud gaan

Weer meer bioscoopbezoek Nederland

De Nederlandse bioscopen trokken in 2013 bijna 31 miljoen bezoekers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is een stijging van 0,8 procent vergeleken met 2012. In veel Europese landen daalde het bioscoopbezoek juist in 2013.

related partner content for mobile comes here

Voorzitter van de Nederlandse Federatie voor Cinematografie Wilco Wolfers zegt dat het goede bioscoopjaar mede te danken is aan Nederlandse films. Ruim 20 procent van alle bezoekers ging naar een Nederlandse productie kijken.

De Nederlandse arthousebioscopen zagen het bezoekersaantal licht dalen. Een grote hit als in 2012, toen Intouchables veel bezoekers trok, ontbrak.

Top 10 best bezochte films

De best bezochte film van 2013 was de animatiefilm Despicable Me 2 (914.893 bezoekers). Tweede was de Hobbit-film The Desolation of Smaug (777.553). Derde was Verliefd op Ibiza, die ruim 714.000 bezoekers trok. Het was ook meteen de best bezochte Nederlandse film.

1) Despicable Me 2: 914.893 
2) The Hobbit 2: 777.553
3) Verliefd op Ibiza: 714.863
4) De Nieuwe Wildernis: 688.158
5) The Hunger Games 2: 682.136
6) De Smurfen 2: 627.635
7) Fast & Furious 6: 624.055
8) The Hangover 3: 614.805
9) Frozen 3D: 515.428
10) Iron Man 3 : 436.509

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in