Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom spraaktechnologie de massa snel zal bereiken

Sinds kort heb ik Amazons’ Echo in huis. En ik moet toegeven: ik ben hooked.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De meeste mensen kennen spraaktechnologie wel van de “personal assistants”. Iedere mobiele producent levert ze standaard mee: Google Now (Android), Siri (Apple), en Cortana (Microsoft). Facebook experimenteert met Facebook M in Messenger. De competitie tussen spraakgedreven personal assistants is spectaculair. En dat is goed. Maar de kaarten zijn nog niet geschud. 

related partner content for mobile comes here

Maar als ik naar mijzelf kijk, dan geef ik mijn mobiel eigenlijk geen spraakopdrachten. Spraaktechnologie zit erop, en ik heb er weleens mee zitten spelen, maar ik gebruik het niet op mijn mobiel. Ik vind Siri, die in een recent onderzoek , wat houterig.

Ik heb het gevoel dat ik iets aan het omzeilen ben, niet dat ik aan het praten ben. Misschien werkt het nog niet goed genoeg, misschien is het te intrusive, misschien is de touch interface van mijn mobiel accurater, misschien snap ik het niet. ik weet het niet. 

Sinds kort heb ik Amazons’ Echo in huis. En ik moet toegeven: ik ben hooked.

Amazon brengt de personal assistant in de huiskamer met een fraai vormgegeven luidspreker. Een luidspreker die luistert naar de naam Alexa en waar je tegen kan praten. En Alexa zegt slimme dingen terug. Ze spreekt vloeiend, plakt geen woorden aan elkaar.

Alexa staat op de keukentafel, maar ik hoef niet te schreeuwen als ik niet in de buurt ben. Praten is genoeg. Inmiddels regelt Alexa voor ons gezin de muziek, vertelt ze weetjes, ze rekent dingen uit, houdt het boodschappenlijstje bij en ze stuurt berichtjes als je daarom vraagt. Als je je handen vol hebt, kan je toch dingen in gang zetten. 

Wat ik vooral goed vind gekozen, is de combo personal assistant/luidspreker. De drempel om het apparaat aan te zetten bestaat daardoor niet meer. En met de goede luidspreker komt spraak goed over de bühne. Beter dan met het luidsprekertje in je mobiel. Klein detail voor als je al aan het bestellen bent: Alexa spreekt alleen Engels. Maar laat je daar als tech-adept niet door tegenhouden! 

Behalve in de vorm van een personal assistant manifesteert spraaktechnologie zich op meer plekken. Op het Mobile World Congress in Barcelona maakte ik kennis met . Deze startup combineert eveneens kunstmatige intelligentie met spraaktechnologie, maar dan voor een andere markt. Hu:toma richt zich op Customer Support. 

Kunstmatige intelligentie, of AI, analyseert volautomatisch grote hoeveelheden vragen en antwoorden. De software leert van de vragen van klanten en de antwoorden van bedrijven, en brengt deze kennis naar de klant.

Bij Hu:toma kun je namelijk Cloud Agents inhuren. De klant belt een nummer en ergens in de cloud wordt dan opgenomen door de pratende computer die is getraind door de Customer Support vragen en antwoorden. Dezelfde technologie kan in de vorm van een bot ook in een messaging omgeving worden ingezet. 

Hu:toma brengt de voorspelling dat computers ons werk gaan doen naar het heden.  Wie weet.. misschien heb je Hu:toma al aan de lijn gehad.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in