Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe Lola Brood het genre van blootbladen weer even Aktueel maakt

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Aktueel
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Feest bij blootminnend Nederland. Waar de Amerikaanse Playboy het intieme bloot in de ban heeft gedaan, kunnen we hier nog gewoon genieten van het evakostuum van Lola Brood. In vol ornaat en met een pot verf over zich heen kunnen we sinds afgelopen week de mooiste erfenis van wijlen Herman Brood bewonderen. Het deed ons terugdenken aan een van de vele gesneuvelde blootbladen uit het verleden. Een van de meest bekende hiervan was Aktueel. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons terug naar Peter R. de Vries, de Rits en heel veel bloot.

related partner content for mobile comes here

Schieten en tieten. Dat was zo ongeveer de belangrijkste contentstrategie van het beruchte mannenweekblad Aktueel. Populaire reportages van misdaadverslaggever Peter R. De Vries werden afgewisseld met bloot. Heel veel bloot. Zowel op de cover als in het binnenwerk. Verder was er in het weekblad ruimte voor show en sport.

De n

aam Aktueel onstond in 1982 door een naamswijziging van het in 1978 opgerichte blad Rits. Na 24 jaar volgde in 2006 een tweede naamswijziging: Aktueel Sportief. Het weekblad van weleer veranderde ook meteen in een maandelijks magazine. De tieten verdwenen, tot onvrede van veel lezers, vrijwel geheel naar de achtergrond. Aktueel Sportief hield mede hierdoor geen stand.

Ook andere titels als Aktueel MAN en Aktueel Primo brachten geen succes. Aktueel leed bovendien onder haar besmette imago. “Eenmaal een blootblad, altijd een blootblad”, zo leek de heersende gedachte. Daarnaast had het te kampen met krimpende budgetten, waardoor er minder ruimte was voor dure reportages en onthullende onderzoeksjournalistiek. In 2012 zijn alle persen stopgezet.

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in