Overslaan en naar de inhoud gaan

Sponsoring is goed voor de online bierbuzz

Media-analist Jaap van Zessen van Buzzcapture brengt voor Tijdschrift voor Marketing de buzz van branches en merken in kaart.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Biermerken: ze worden het hele jaar door op online en sociale media besproken. Maar het volume piekt rond evenementen waar ze hun naam aan hebben verbonden.

related partner content for mobile comes here

Amstel

Kijk maar eens naar de piek van Amstel eind april, die springt direct in het oog. In die periode wordt de Amstel Gold Race gereden. En dat zien we terug. Zo werd in Zuid-Limburg Amstel als naamgever vaak online genoemd. In deze meting werd een hashtag als niet meegenomen, de piek zou dan nog hoger zijn uitgevallen.

Helaas is het niet direct te meten of mensen de Amstel Gold Race verbinden aan het merk Amstel, maar dat sponsoring veel publiciteit oplevert, bewijst ook de tweede piek van Amstel: De Vrienden van Amstel live in januari.

Andere merken

Opvallend is dat Jupiler van alle biermerken het meest besproken is. Deze ‘winst’ is voornamelijk toe te schrijven aan berichtgeving over de Jupiler League, de naam van de tweede voetbaldivisie in Nederland.


Heineken kent weinig uitschieters, maar wordt vrijwel het gehele jaar relatief veel besproken. Grolsch zag de grootste piek toen het zijn 400ste verjaardag vierde en Bavaria werd het meest genoemd rond de ontknoping van de Eredivisie, waarbij supporters van PSV op grappige wijze kratjes Bavaria aanboden bij de spelers van Heerenveen om ze te motiveren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in