Unilever boycot prijzenoorlog


Dat zegt directievoorzitter Harry Brouwer van Unilever Nederland Foods tegen NRC Handelsblad. ‘We handhaven dit jaar de prijzen die we bij de supermarktketens in rekening brengen voor onze producten op het peil van eind vorig jaar. Op die manier dragen we niet meer bij aan de prijzenoorlog.'
Experts schatten dat de fabrikanten voor 30 tot 40 procent van de prijsverlagingen opdraaien, omdat supermarktbedrijven hen dwingen voor lagere prijzen te leveren. Brouwer zegt met enkele belangrijke winkelketens al tot overeenstemming te zijn gekomen. Unilever sloot met hen contracten voor een jaar.
De prijzen voor de Unilever-producten zijn slechts 0,5 procent lager dan eind vorig jaar en er wordt volgens Brouwer ook niet meer heronderhandeld. De directievoorzitter zegt dat verdere prijsverlagingen ‘tot niets leiden’. ‘Wat er nu gebeurt is niet gezond voor supermarkten, fabrikanten en op termijn consumenten. Het gaat immers ten koste van de ontwikkeling van nieuwe producten en verschraalt het winkelassortiment.'
Unilever meldt verder dat het merk Zeeuws Meisje blijft bestaan. Vier jaar geleden zei het concern op termijn de productie van Zeeuws Meisje te staken, maar besloot onlangs die beslissing terug te draaien. Unilever wilde het aantal merken verminderen van 1.600 naar 400 om het reclamegeld te concentreren op de overgebleven merken. Het bedrijf maakt al jaren geen reclame meer voor Zeeuws Meisje, maar desondanks is de omzet op peil gebleven, zegt directievoorzitter Brouwer.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid