Overslaan en naar de inhoud gaan

'Twee publieke zenders zonder reclame'

De kijker wil maximaal twee publieke tv-zenders en drie radiostations, geen reclame, een lagere bijdrage per huishouden en de mogelijkheid…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een enquête onder een kleine representatieve groep Nederlanders (544 respondenten), uitgevoerd door BCO in opdracht van De Telegraaf. Als het kijk- en luistergeld weer als een aparte bijdrage zou worden geheven (nu gebeurt dat via de belasting) zou er een 'weigermogelijkheid' moeten zijn, zo vindt de meerderheid. Wie niet betaalt, mag de publieke omroep niet ontvangen, zegt 70 procent van de geënquêteerden.
Van de ondervraagden is 57 procent voor een reclamevrij bestel, zoals de Engelse BBC. Zo'n 35 procent wil de huidige mix van Ster-inkomsten en belastinggeld in stand houden. De ondervraagden vinden dat de programma's gevarieerd zijn en een grote waarde voor de maatschappij hebben, maar toch is de helft wel van mening dat het bestel niet pluriform is en ook niet onafhankelijk van politiek en commercie.
De vraag of de omroep vergelijkbaar is met publieke voorzieningen zoals dijken, wegen, defensie en veiligheid leidt tot verdeeldheid: 45 procent meent van wel, 48 procent zegt juist van niet.
De resultaten van het representatieve onderzoek sluiten aan bij de toekomst die de publieke omroep staat te wachten als VVD en CDA met de gedoogsteun van de PVV gaan regeren. Zowel PVV, VVD als CDA willen fors ingrijpen. Daarbij wordt gedacht aan het schrappen van een tv-net, want dat zou 200 miljoen euro kunnen opleveren. Volgens CDA-Kamerlid Joop Atsma kan er in elk geval probleemloos 100 miljoen worden bezuinigd in Hilversum. Verder is hij voor het schrappen van de netmanagers. 'Ik heb eerder al gezegd dat bij de tv de hele bestuurslaag van netmanagers eruit kan. Dat geldt ook voor de radio. Het is natuurlijk volstrekt belachelijk wat daar nu weer gebeurt.'

related partner content for mobile comes here

Bron: De Telegraaf (Marcel Frost).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in