ConsuWijzer: meeste klachten over telefonische verkoop
De website www.consuwijzer.nl werd in de afgelopen zes maanden ruim 1 miljoen keer geraadpleegd. Er werden circa 230.000 voorbeeldbrieven gedownload, onder andere voor het indienen van een klacht bij een bedrijf. De meest populaire voorbeeldbrieven zijn: het opzeggen van een abonnement en herstel of vervanging van ondeugdelijk product. Consumenten gebruiken de voorbeeldbrieven om in actie te komen om hun probleem op te lossen.
De top 5 van populaire webpagina's van ConsuWijzer.nl in 2010 ziet er alsvolgt uit: 1. Telemarketing; 2. Garantie; 3. Energiebedrijven vergelijken (de energiewijzer); 4. Sms-diensten; 5. Vliegreizen
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMet de energiewijzer van de NMa op ConsuWijzer zijn in 2010 tot nu toe 67.000 vergelijkingen gemaakt. De energiewijzer helpt consumenten te kiezen voor een energiebedrijf dat het beste past bij hun persoonlijke situatie en wensen. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld per energiebedrijf zien of zij hun rekeningen op tijd versturen, of ze per telefoon goed bereikbaar zijn en welke producten ze aanbieden.
Naast het beantwoorden van vragen over wat wel en niet is toegestaan, konden de toezichthouders ook handhavend optreden dankzij klachten bij ConsuWijzer. Meldingen van consumenten bij ConsuWijzer vormen belangrijke signalen voor de toezichthouders achter het loket. Zo heeft OPTA in de eerste helft van 2010 29 bedrijven aangesproken omdat OPTA klachten over hen ontving via ConsuWijzer. Bovendien heeft OPTA vier officiële waarschuwingen uitgedeeld wegens vermoedelijke overtredingen van de telemarketingregels. OPTA heeft op dit moment meerdere bedrijven in onderzoek. Daarnaast doet de Consumentenautoriteit onderzoek naar een bedrijf dat vermoedelijk de regels van telemarketing heeft overtreden. Eerder legde de Consumentenautoriteit al aan drie bedrijven boetes op voor overtredingen op het gebied van telemarketing, onder andere naar aanleiding van klachten bij ConsuWijzer.
Over colportage ontving ConsuWijzer in de eerste helft van 2010 circa 1000 vragen en klachten. Onder andere via het Meldpunt colportage energiebedrijven van de NMa. Omdat de komst van het Bel-me-niet Register mogelijk kan leiden tot een toename van colportage en omdat consumenten zich niet goed bewust zijn van hun rechten bij verkoop aan de deur, heeft ConsuWijzer begin dit jaar een campagne gevoerd. Onderdeel van deze campagne vormde de DeurWijzer.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid