Overslaan en naar de inhoud gaan

Trend: zelfspot in reclame

De draak steken met eigenschappen van je eigen product. Volgens Brandweek is dat een nieuwe trend om in de gaten te houden. Dit past in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

spreekt van 'self-deprecating humor'. Dat vertaal ik graag met 'afbrand branding', vooral omdat het lekker klinkt, niet daar het letterlijk juist is.

related partner content for mobile comes here

Brandweek zelf spreekt van 'mocketing', het samentrekken van marketing en 'mock' (bespotting). En als we toch aan het taalgrappen slaan: we spreken dan voortaan maar van een 'zelfspotje'.

Lachzender is de ideale plek om dit soort reclame op los te laten. De lachspieren van de kaken van de kijker staan er voortdurend bij in de starthouding, zeg maar.

Reclamemakers zijn wel toe aan deze volgende stap in de ontnuchtering van producten, maar ze zijn huiverig voor eventueel negatieve effecten. Want die schuiven opdrachtgevers natuurlijk in de schoenen van de bedenkers. En op zichzelf is het soms moeilijk om opdrachtgevers even een spiegels voor te houden over hun product, ofwel hun toewijding voor het product belachelijk te maken.

Maar het lijkt me een aardige trend.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in