Trend: zelfspot in reclame


Brandweek spreekt van 'self-deprecating humor'. Dat vertaal ik graag met 'afbrand branding', vooral omdat het lekker klinkt, niet daar het letterlijk juist is.
Brandweek zelf spreekt van 'mocketing', het samentrekken van marketing en 'mock' (bespotting). En als we toch aan het taalgrappen slaan: we spreken dan voortaan maar van een 'zelfspotje'.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSLachzender Comedy Central is de ideale plek om dit soort reclame op los te laten. De lachspieren van de kaken van de kijker staan er voortdurend bij in de starthouding, zeg maar.
Reclamemakers zijn wel toe aan deze volgende stap in de ontnuchtering van producten, maar ze zijn huiverig voor eventueel negatieve effecten. Want die schuiven opdrachtgevers natuurlijk in de schoenen van de bedenkers. En op zichzelf is het soms moeilijk om opdrachtgevers even een spiegels voor te houden over hun product, ofwel hun toewijding voor het product belachelijk te maken.
Maar het lijkt me een aardige trend.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid