Dé Aziatische consument bestaat niet


Veel multinationals zijn geneigd te denken dat alle Aziatische markten hetzelfde zijn. Een vergelijkende analyse laat echter zien dat consumenten in Japan, Korea en China (sterk) verschillen in hun merkgevoeligheid, voorkeur voor nationale versus buitenlandse producten, kwaliteits- en prijspercepties en waarde die ze hechten aan hightechkenmerken van nieuwe producten. Japanse consumenten bijvoorbeeld, zijn het meest merk-, status-, stijl- en kwaliteitsbewust en dol op dure buitenlandse designermerken.
Chinese consumenten zijn juist zeer prijsbewust en hebben een zeer sterke voorkeur voor buitenlandse producten. Hun (luxe) merkbewustzijn varieert. Koreanen staan eerder negatief tegenover buitenlandse bedrijven, maar hechten wel zeer sterk, net als de Japanners, aan hightechfeatures. Om succesvol te zijn zullen bedrijven dus landspecifieke strategieën moeten ontwerpen, waarmee ze de verschillende consumentengroepen - die ook binnen een land sterk kunnen verschillen - aanspreken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Marketing Management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid