Trend: Hybride consumentenelektronica
De digitalisering van veel producten maakt het mogelijk veel zaken te combineren. Zo heb je al polshorloges die muziek laten horen, en telefoons met ingebouwde camera’s. Bijna alles is mogelijk. De digitale ‘hybride toestellen’ schieten als paddestoelen uit de grond, mede doordat de nieuwe functies zo goedkoop toegevoegd kunnen worden, aldus Stephen Baker, analist van retailonderzoeksbureau NPD Group. Veel hybride producten worden ontworpen als ondersteunende niche producten, bijvoorbeeld als accessoire bij een computer, televisie of telefoon. Andere producten worden uitgebreid met nieuwe mogelijkheden om de consument maar tevreden te houden, zoals veel mobiele telefoons. Nieuwe functies komen vaak in pakketten; door de lage prijzen en kleinere chips koop je vaak één ding, maar krijg je er voor dezelfde prijs drie of vier extra functies gratis bij.
Producten kunnen daardoor wel onnodig complex worden voor de consument. En teveel is altijd fout, aldus Baker. Danielle Levitas, analist bij IDC, waarschuwt daar ook voor: ‘Je moet de hybride producten in een mainstream categorie marketen, anders begrijpen consumenten het niet meer.’
Bron: Reuters
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid