Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarketing als antwoord op de crisis

De aanhoudende economische crisis heeft wereldwijd - en zeker ook in Nederland - ingrijpende gevolgen voor de financiële situatie van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eenvoud
Producenten doen er goed aan om simpele, maar kwalitatief hoogstaande producten aan te bieden. Dit is een directe reactie op de luxe van het pre-crisis tijdperk. Luxe wordt door veel consumenten snel geassocieerd met overdaad, decadentie en verspilling – begrippen die door velen als oorzaken van de crisis worden gezien.

related partner content for mobile comes here

Gezondheid
Veel mensen grijpen de crisis aan om niet alleen orde op zaken te stellen in de financiële, maar ook in de fysieke huishouding. Producten met een hoge gezondheidsfactor vallen in de smaak, omdat mensen zich steeds bewuster worden van hun eetpatroon en levensstijl. Mensen willen gezond en fit aan een nieuw tijdperk beginnen.

Duurzaamheid
Een producten moet inmiddels bijna als basisvoorwaarde hebben dat het is vervaardigd in overeenstemming met milieuafspraken en dierenrechten. Dit wil niet zeggen dat mensen in de supermarkt massaal overstappen op biologische producten, want die vinden ze vaak nog te duur, maar ze verwachten wel een eerlijk product voor een eerlijke prijs.

Prijs
Grote groepen Nederlanders zijn gevoelig voor de prijs van producten, en nu nóg meer. De prijzen in de supermarkt worden over het algemeen nog te hoog gevonden, met name omdat het vaak levensmiddelen betreft. Het is dan ook niet vreemd dat kortings- en spaaracties leiden tot veel enthousiaste reacties (en extra verkoop – denk maar aan de hamsterweken of de voetbalkaartjes van AH).

Dialoog
Een persoonlijke band met een merk of bedrijf is ook in de supermarkt steeds belangrijker. De Belgische supermarktketen probeert hun vaste klanten echt te bereiken en het gevoel te geven dat het bedrijf ze snapt door - naast de onpersoonlijke bulkfolders - gepersonaliseerde aanbiedingsfolders te sturen. Dit doen ze op basis van informatie van kortingskaarten en kassabonnen. De producenten kunnen natuurlijk ook de dialoog aangaan met hun (potentiële) kopers. Dit gebeurt onder andere via internet en de inzet van SocialMedia. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de producent niet alleen maar zendt, maar ook ontvangt. Alleen dan is er sprake van een dialoog en een kans op een sterkere binding met een bedrijf, merk, doelgroep of product.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in