Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwantumtoeslag

Leuk onderwerp voor wiskundigen. Met welke prijsstelling maak je de meeste winst? Daar zijn slimme computerprogramma's voor, maar de meeste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wanneer we kijken welke supermarkt het beste op de kleintjes let, kan Albert Heijn waarschijnlijk nog iets leren van Tesco. In de schappen van de Britse marktleider in levensmiddelen is namelijk een opmerkelijk fenomeen te zien. Kies een willekeurige product dat als commodity verkocht wordt, zoek naar het huismerk en vergelijk vervolgens de kiloprijs van de kleine verpakkingen met die van de grote verpakkingen. Elke consument weet dat de grote verpakking relatief goedkoper is dan de kleine verpakking. Dat is ook logisch. De klant koopt extra, dus hij krijgt kwantumkorting.

related partner content for mobile comes here

Bij Tesco doen ze echter het omgekeerde. De klant die een grotere verpakking koopt, betaalt kwantumtoeslag. Neem bijvoorbeeld instantkoffie. Die wordt bij Tesco onder huismerk verkocht in drie maten. Een klein potje van honderd gram, een gemiddelde maat van tweehonderd gram en een grote pot van vierhonderd gram. De kleinste pot heeft de laagste kiloprijs. Hetzelfde fenomeen is te zien bij rijst. Drie verpakkingen: half pond, pond en kilo. De kleinste verpakking heeft de laagste kiloprijs.

Tesco doet dat overigens alleen bij producten waar onderlinge vergelijking beperkt is. Voor dagelijkse benodigdheden zoals suiker en melk wordt de gebruikelijke prijssteling gehanteerd: grotere verpakkingen zijn ietsje goedkoper dan kleinere verpakkingen. Dat suggereert dat Tesco deze prijspolitiek selectief inzet. Niet voor alledaagse producten en niet voor producten waar de consument kritisch naar kijkt. Alleen zo valt er onopvallend met de prijs te smokkelen. En daar verdient Tesco goed aan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in