Overslaan en naar de inhoud gaan

PwC's wedergeboorte

Even reclame maken voor een ander weblog: woordhoek van Ewoud Sanders op de site van NRC Handelsblad. Hij verbaast zich in zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Even reclame maken voor een ander weblog: van Ewoud Sanders op de site van NRC Handelsblad. Hij verbaast zich in zijn blog terecht over de naamsoperatie van dit internationale accountantskantoor. Sanders: "Belangrijkste reden voor de naamsverandering was dat PricewaterhouseCoopers in sommige landen werd afgekort tot PwC, terwijl in andere landen de volledige naam werd gebruikt. En dat is onhandig als je internationaal één ‘merkbelofte’, zoals dit in het jargon heet, wilt neerzetten. Het kernteam heeft, na veel ruggespraak, een verklaring opgesteld die nu wereldwijd door alle vestigingen van PwC is omarmd. Kort samengevat komt die beginselverklaring hierop neer: de wereld verandert snel, steeds meer klanten worden beoordeeld „op basis van de waarde die zij creëren”, het is lastiger geworden om die waarde te vinden en te beoordelen, maar daar kun je dus PwC voor inhuren."

related partner content for mobile comes here

Het is leuk om te zien op de van PwC hoe deze toch niet al te schokkende naamswijziging, die eigenlijk dus geen naamswijziging is, want al lang werd gebruikt, wordt opgeklopt tot Een Grote Gebeurtenis: "We veranderen ons merk om onze ambitie te verwezenlijken". "We begrijpen dat waarde voor iedereen een verschillende betekenis heeft. Dat kan te maken hebben met financiële zaken, met reputatie, met milieu en vele andere dingen." De hele operatie kost de accountant al met al miljoenen euro's.
Op de blog van Sanders is ruim dertig keer gereageerd. Het biedt een mooi staaltje hoe dit soort operaties beoordeeld wordt door niet direct betrokkenen: "Die tonnen verslindende naamswisseling wordt er met enige arrogantie bij ons ingeramd."

Zelf zou ik geadviseerd hebben een dergelijke naam/logo-wijziging zo onopvallend mogelijk en geleidelijk aan door te voeren, en aan de hele operatie zo min mogelijk ruchtbaarheid te geven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in