Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten willen geen transparantie

Consumenten vinden het prettig een relevant en aantrekkelijk aanbod te krijgen op basis van hun gedrag en kenmerken. Maar ze willen op dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat komt naar voren uit onderzoek van VODW Marketing en het Customer Insights Center (CIC) van de Rijksuniversiteit Groningen naar behavioral targeting, dat deze maand in het Tijdschrift voor Marketing staat. Transparantie is dus niet de oplossing.

related partner content for mobile comes here

Wat vinden consumenten nu echt van behavioral targeting? En welke factoren beïnvloeden de houding van klanten? Om antwoord op die vragen te krijgen, deden VODW Marketing en het Customer Insights Center (CIC) van de Rijksuniversiteit Groningen onlangs kwantitatief onderzoek onder ruim 2.000 Nederlandse consumenten. Het onderzoek werd uitgevoerd in de bancaire en telecomsector.

Het blijkt dat consumenten sceptisch staan tegenover behavioral targeting. Wel wordt het doel van behavioral targeting, het leveren van een relevant aanbod, door consumenten als positief ervaren. Maar de negatieve emoties op het vlak van privacy wegen binnen de telecomsector, in tegenstelling tot de bancaire sector, voor veel consumenten zwaarder dan de positieve. Vooral het gebruik van social-networkdata roept negatieve gevoelens op.

Volgens de onderzoekers moeten bedrijven op een niet-indringende manier een voor de klant passend aanbod realiseren. Gebruik customer insights om de klanten een relevant en aantrekkelijk aanbod te doen, maar etaleer je kennis van de consument niet te expliciet, zo luidt de boodschap.
Het gehele onderzoek staat in het novembernummer van het Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.

Op 18 november vindt een seminar plaats waarin de opzet en conclusies van het onderzoek verder toegelicht en bediscussieerd worden. Inschrijven voor dit seminar kan via .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in