Consumenten willen geen transparantie
Dat komt naar voren uit onderzoek van VODW Marketing en het Customer Insights Center (CIC) van de Rijksuniversiteit Groningen naar behavioral targeting, dat deze maand in het Tijdschrift voor Marketing staat. Transparantie is dus niet de oplossing.
Wat vinden consumenten nu echt van behavioral targeting? En welke factoren beïnvloeden de houding van klanten? Om antwoord op die vragen te krijgen, deden VODW Marketing en het Customer Insights Center (CIC) van de Rijksuniversiteit Groningen onlangs kwantitatief onderzoek onder ruim 2.000 Nederlandse consumenten. Het onderzoek werd uitgevoerd in de bancaire en telecomsector.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet blijkt dat consumenten sceptisch staan tegenover behavioral targeting. Wel wordt het doel van behavioral targeting, het leveren van een relevant aanbod, door consumenten als positief ervaren. Maar de negatieve emoties op het vlak van privacy wegen binnen de telecomsector, in tegenstelling tot de bancaire sector, voor veel consumenten zwaarder dan de positieve. Vooral het gebruik van social-networkdata roept negatieve gevoelens op.
Volgens de onderzoekers moeten bedrijven op een niet-indringende manier een voor de klant passend aanbod realiseren. Gebruik customer insights om de klanten een relevant en aantrekkelijk aanbod te doen, maar etaleer je kennis van de consument niet te expliciet, zo luidt de boodschap.
Het gehele onderzoek staat in het novembernummer van het Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.
Op 18 november vindt een seminar plaats waarin de opzet en conclusies van het onderzoek verder toegelicht en bediscussieerd worden. Inschrijven voor dit seminar kan via www.rug.nl/feb/Faculteit/Vakgroepen/Marketing/CIC/activiteiten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid