Overslaan en naar de inhoud gaan

Oud-reclameman Don Schothorst overleden

Schothorst claimde de bedenker te zijn geweest van een beroemde slogan, maar ontkende dit weer na claims van erfgenamen van de bedenkers.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Oud-reclameman Don Schothorst is op 75-jarige leeftijd overleden, schrijft De Gooi en Eemlander. Schothorst maakte in de jaren '60 carrière in de reclamewereld en groeide uit tot een controversieel persoon. Zo vertelde hij later openhartig over zijn verslavingen aan alcohol, drugs en seks en haalde hij het nieuws met zijn autobiografie 'De Don, seks, drank & coke: de sensationele opkomst en ondergang van een reclameman'. In die autobiografie, in 2017 uitgebracht, claimde Schothorst dat hij de bedenker was van slogans als 'het Zwitserlevengevoel' en 'melk, de witte motor'. 

related partner content for mobile comes here

Foutieve claims

Die laatste bewering leverde al snel een claim van zevenhonderdduizend euro op van de erfgenamen van de echte bedenkers, waarna Schothorst snel toegaf niet de bedenker te zijn. Aan Quote vertelde hij destijds: 'Dat over 'melk, de witte motor' heb ik in mijn enthousiasme geroepen omdat ik jarenlang voor het Zuivelbureau heb gewerkt. Dat is een misverstand en ik betreur dat ik die heb laten ontstaan. Het Zwitserlevengevoel is wel echt van mij, dat is ook van tafel.'

Een uitgebreide reconstructie in Adformatie destijds ontkrachtte die bewering. Uit dat artikel: 'En het minstens zo iconische ‘Het Zwitserlevengevoel’ is verzonnen door Theo Postma, destijds — in 1983 — werkzaam bij Campbell Ewald. Bij dat bureau heeft Don Schothorst wel gewerkt, maar hij was er in 1982 al weg.'

Verslavingsgoeroe

Na zijn val als reclameman zette Schothorst zijn problemen om in zijn werk: hij startte een particuliere verslavingsinstelling. Daar bleef hij tot 2015 directeur en aandeelhouder van. Schothorst leed aan Parkinson en verkeerde de afgelopen jaren in slechte gezondheid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in