Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Zzp'er in de Marcom bang onder eigen niveau te moeten werken

Zzp’ers in de marketingcommunicatiesector zijn redelijk tevreden over hun werk en inkomsten, maar er zijn wel een aantal issues.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zzp’ers in de marketingcommunicatiesector zijn redelijk tevreden over hun werk en inkomsten, maar onverdeeld gelukkig zijn ze niet. Een grote groep geeft namelijk aan bang te zijn om onder zijn of haar niveau te moeten werken. Men ziet ‘het vinden van klussen die beter passen’ als grootste uitdaging. Deze - en andere conclusies komen uit onderzoek &;Kansen en uitdagingen voor de zzp’er in marketingcommunicatie&; dat is uitgevoerd door Adfo Groep in opdracht van USG Marketing, Communicatie & Sales Professionals. Daarin verwoorden 415 zzp’ers die werkzaam zijn in de marketingcommunicatie hun grootste kansen en uitdagingen voor het komende 12 maanden.

related partner content for mobile comes here

Blijven hangen
Kennelijk wordt door zzp&;ers vaak werk aangenomen dat niet matcht bij de specialisatie en ervaring. Veel zzp&;ers geven aan dat ze -tegen wil en dank-  blijven hangen in dezelfde soort opdrachten. Bedrijven zoeken vaak specialisten die snel een bepaalde klus kunnen klaren.

Overvolle markt
Een andere angst die leeft onder zzp’ers, is de komst van nog meer zzp´ers op een al overvolle markt. Respondenten willen de komende tijd dan ook werken aan vakinhoudelijke ontwikkeling. Men haalt vooral kennis uit netwerken in de directe, lokale omgeving. Er wordt geïnvesteerd in opleidingen, maar ook nieuwe branches en vakgebieden, zoals contentmarketing, worden verkend.

Verdiensten in de min
Uit het onderzoek blijkt ook dat 55 procent van de respondenten minder verdient dan 2jaar geleden. Daarvan verdient 35 procent tot 10 procent minder, 28 procent 11 tot 20 procent minder, en 18 procent 21 tot 30 procent minder. 8 procent verdient minder dan de helft in vergelijking tot twee jaar geleden.
Elsbeth Eilander, chef Marketing Intelligence Adfo Groep, zegt over het onderzoek: ‘Zzp’ers geven aan dat ze vanwege de variatie en afwisseling een zelfstandig bestaan hebben gekozen, maar dat valt in de praktijk toch tegen. Veel respondenten vinden het een uitdaging om andersoortige opdrachten binnen te halen of, nog erger, onder zijn of haar niveau te werken. Uit de antwoorden komt ook naar voren dat een groot deel van de zzp’ers nieuwe kansen zoekt buiten het bekend netwerk en vakgebied.’

Naar aanleiding van het onderzoek is een whitepaper samengesteld. Dat is gratis op te vragen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in