Overslaan en naar de inhoud gaan

Niemand had het over Zwarte Piet

BuzzCapture blikt terug op de feestmaand: hoe deden de retailers het?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De feestdagen brengen online retailers 22 procent extra omzet. Maar is deze piek ook terug te zien in het aantal online media berichten?

related partner content for mobile comes here

Buzzcapture zoomt in op de verdeling van het buzzvolume per maand en bekijkt de Sinterklaascampagne van een aantal grote online retailers.

Pr-stunt

Coolblue en Bol.com pakten online flink uit rond de feestdagen. Qua buzz is de pr-stunt van Coolblue de aansprekendste actie van de afgelopen twaalf maanden geweest.

Begin december was Twitter in rep en roer door overnamegeruchten rondom  Coolblue. In de middag belegde Coolblue een persconferentie waarin Sinterklaas als koper werd gepresenteerd.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

De stunt werd massaal gedeeld en het online volume is in het afgelopen jaar bij geen enkel merk zó hoog geweest. Het filmpje is 2,6 miljoen keer weergegeven op een Facebook-tijdlijn.


Bol.com piekte online juist de week van kerst door Playstation-winacties en door het nieuws dat het merk de drukste dag ooit had gehad. Opmerkelijk is dat geen enkele retailer de term ‘Zwarte Piet’ op de eigen socialemediakanalen noemde in de decembermaand.   

Wehkamp scoort veel engagement op sociale media dankzij winacties op Facebook.

Terugzakkende buzz

In januari 2016 zakt het buzzvolume voor de meeste merken, net als de omzet, ruim 20 procent terug.

Van de grote online retailers gaan de meeste berichten over Bol.com. Coolblue en Wehkamp volgen op gepaste afstand, maar hebben structureel veel meer online volume dan merken als Fonq en Conrad. De laatste merken hebben relatief veel minder engagement dan de andere spelers.

Media-analist Jaap van Zessen van Buzzcapture brengt branches in kaart

Dit artikel staat in

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in