'Nederlandse online retailmarkt groeit tot 2030 met 700 procent'
Met name twee factoren bepalen welke retailers goed gepositioneerd zijn om te profiteren van de stormachtige online groei binnen de markt: de online capaciteiten en de kwaliteit van de winkel footprint. 'Alleen door alert te zijn op deze factoren kunnen retailers de concurrentie van online retail overleven', zeggen de onderzoekers.
Uit de studie blijkt ook dat sterke online spelers en grote internationale ketens vaak beter in staat zijn een robuuste online propositie te ontwikkelen dan kleinere partijen. Daarnaast bevinden hun fysieke winkels zich traditioneel vaak op relatief goede locaties. 'Voor kleinere ketens geldt dikwijls het omgekeerde', zegt David van der Does, partner bij Roland Berger in Nederland. 'Zij worden vaak dubbel geraakt: ze hebben een minder sterke footprint - de verspreiding van hun winkels is minder voorbereid op demografische veranderingen - en minder middelen om zichzelf online goed op de kaart te zetten.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaTen opzichte van 2012 zal de totale Nederlandse retailmarkt beperkt groeien tot 2030 als gevolg van demografische en economische ontwikkelingen. Maar het online gedeelte verveelvoudigt tot circa 40 miljard euro. Dit is ruim een derde van het totaal. 'Er komt circa 35 miljard aan online retailomzet bij en dat haalt 10 miljard euro weg uit de fysieke kassa', voorspelt Van der Does.
De drijvende krachten achter de groei zijn volgens de consultant structureel. 'Steeds meer mensen gebruiken smartphones, de mogelijkheden van elektronisch betalen nemen toe en logistieke innovaties maken online winkelen makkelijker. Het aantal consumenten dat een aankoop deed met een mobiele telefoon nam bijvoorbeeld tussen 2010 en 2012 met 193 procent toe.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid