Overslaan en naar de inhoud gaan

'Nederlandse online retailmarkt groeit tot 2030 met 700 procent'

De Nederlandse online retailmarkt groeit tot 2030 met maar liefst 700 procent, blijkt uit een studie van Roland Berger Strategy Consultants.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met name twee factoren bepalen welke retailers goed gepositioneerd zijn om te profiteren van de stormachtige online groei binnen de markt: de online capaciteiten en de kwaliteit van de winkel footprint. 'Alleen door alert te zijn op deze factoren kunnen retailers de concurrentie van online retail overleven', zeggen de onderzoekers.

related partner content for mobile comes here

Uit de studie blijkt ook dat sterke online spelers en grote internationale ketens vaak beter in staat zijn een robuuste online propositie te ontwikkelen dan kleinere partijen. Daarnaast bevinden hun fysieke winkels zich traditioneel vaak op relatief goede locaties. 'Voor kleinere ketens geldt dikwijls het omgekeerde', zegt David van der Does, partner bij in Nederland. 'Zij worden vaak dubbel geraakt: ze hebben een minder sterke footprint - de verspreiding van hun winkels is minder voorbereid op demografische veranderingen - en minder middelen om zichzelf online goed op de kaart te zetten.'

Ten opzichte van 2012 zal de totale Nederlandse retailmarkt beperkt groeien tot 2030 als gevolg van demografische en economische ontwikkelingen. Maar het online gedeelte verveelvoudigt tot circa 40 miljard euro. Dit is ruim een derde van het totaal. 'Er komt circa 35 miljard aan online retailomzet bij en dat haalt 10 miljard euro weg uit de fysieke kassa', voorspelt Van der Does.

De drijvende krachten achter de groei zijn volgens de consultant structureel. 'Steeds meer mensen gebruiken smartphones, de mogelijkheden van elektronisch betalen nemen toe en logistieke innovaties maken online winkelen makkelijker. Het aantal consumenten dat een aankoop deed met een mobiele telefoon nam bijvoorbeeld tussen 2010 en 2012 met 193 procent toe.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in