Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders zijn leunstoelsporters

Nederlanders, Brazilianen en Italianen zijn de fanatiekste voetbalkijkers. Dat blijkt uit onderzoek dat Philips door Harris Interactive…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om erachter te komen waar wereldwijd naar gekeken wordt en welke onderdelen van bijvoorbeeld de Olympische Spelen worden opgenomen, heeft Philips een onderzoek uit laten voeren door Harris Interactive®. Het Philips Global Home Entertainment Survey onderzocht wereldwijd zowel het verwachte kijkgedrag tijdens de Olympische Spelen als de belangstelling voor sport op televisie in het algemeen onder consumenten in 13 verschillende landen.
Nederlanders, Italianen en Brazilianen blijken wereldwijd de grootste voetbalfans. Zij kijken met vrienden en familie op de televisie het meest naar voetbalwedstrijden.

related partner content for mobile comes here

Hoewel in alle onderzochte landen naar de Olympische Spelen wordt gekeken, waarderen de ondervraagden in Duitsland, Mexico, Frankrijk, Rusland en China de Spelen als hun meest favoriete, 'niet te willen missen' televisieprogramma. In Duitsland en Mexico versloegen de Olympische Spelen zelfs entertainment als tv-films, soaps, en zelfs seizoenfinales. In China en Mexico zullen de meeste mensen (56 procent en 50 procent) deze zomer afstemmen op de Spelen.
Ook in Rusland zijn ze gek op sport; een kwart van de russen verkiest sport op een groot scherm boven sex. Dat is ruim twee keer zoveel als in andere landen. De Spanjaarden, Duitsers en Italianen delen deze mening niet met scores van respectievelijk drie, vier en vier procent.

Voor de meeste sportfans zijn veel Olympische onderdelen niet gemakkelijk live te bekijken. Om toch niets van het spektakel te hoeven missen geeft het grootste gedeelte van de respondenten aan bepaalde elementen van de Spelen op te willen nemen. Uit het onderzoek blijkt dat met name de openings- en slotceremonie, voetbal, gevolgd door atletiek, tennis en turnen opgenomen worden. Voetbal wordt het meest opgenomen door inwoners van Nederland, Brazilië, China, India en Rusland. De openings- en slotceremonie hebben de voorkeur in Frankrijk, Duitsland, Spanje en Mexico.
Volgens het onderzoek zijn de ondervraagden in Mexico, Brazilië en China zeer enthousiast over het opnemen van de Olympische Spelen; toch worden in deze landen over het algemeen minder tv programma's opgenomen dan in Nederland, de Verenigde Staten, Engeland en België.

Het is duidelijk dat wereldwijd mensen graag thuis vanuit hun luie stoel genieten van hun favoriete sportevenement. In het onderzoek worden een aantal redenen genoemd om liever thuis naar sport kijken dan bijvoorbeeld live in een stadion. Meer dan de helft van de onderzochte landen, waaronder ook Nederland, geeft aan thuis de actie beter te kunnen zien. Terwijl mensen in de Verenigde Staten, Duitsland, Spanje en Rusland het goedkope element als doorslaggevende factor noemen. De ondervraagden in Italië en Brazilië verkiezen de luie stoel boven het onoverdekte stadionvak vanwege het gemak.

Tussen maart en april 2004 is het Philips Home Entertainment Survey uitgevoerd door Harris Interactive. Het onderzoek is verricht onder tv-bezitters in de leeftijd van 20-55 jaar in de volgende landen: België, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Mexico, Nederland, Rusland, Spanje, Engeland en de Verenigde Staten. Meer dan 6.000 consumenten namen deel aan de enquête via internet, telefoon en in persoonlijke gesprekken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in