Nederlander bezuinigt op kleding


De Nederlandse consument koopt met name prijsbewuster in. Zo zegt in 2004 54 procent van de Neder-landse consumenten van 16 jaar of ouder vóór alles op de prijs te letten bij het kopen van dingen. In 2000 was dit nog 46 procent. Ook onder jongeren (16-24 jaar), traditioneel toch de minst prijsbewuste groep, ziet Trendbox dezelfde ontwikkeling.
Tevens wordt in de kwaliteit-prijsverhouding meer dan voorheen de voorrang gegeven aan prijs. In 2000 was nog 70 procent van de Nederlanders van 16 jaar of ouder bereid om voor buitengewone kwaliteit een hoge prijs te betalen, in 2004 is dit gedaald tot 63,5 procent.
De modebranche is slachtoffer van het veranderde koopgedrag. De Nederlandse consument besteedt steeds minder geld aan kleding: gaf in 1999 nog 15,8 procent van de Nederlandse bevolking van 16 jaar en ouder aan ‘vrij veel geld uit te geven aan kleding voor zichzelf’, in 2004 ziet Trendbox dat minder dan 12 procent deze stelling nog onderschrijft. Kledingzaken maken verlies (omzetdaling van 10 procent), terwijl textielsupers juist profiteren van de nieuwe situatie (omzetstijging vier procent).Daarnaast verandert ook de houding van de consument ten aanzien van kleding. Het belang dat gehecht wordt aan ‘het goed gekleed zijn’ neemt af. Een ontwikkeling die vooral onder de jongere consumenten in de leeftijdsgroepen 16-24 en 25-34 jaar in 2004 duidelijk naar voren komt. Ook de interesse in mode is met name onder de 25-34 jarigen afgenomen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe gegevens zijn afkomstig uit het continu-onderzoek Life & Living van bureau NFO Trendbox, dat in Nederland vier keer per jaar wordt gehouden, onder 6.000 respondenten. Meer informatie en statistieken kunt u terugvinden in onze rubriek Trends en Statistiek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid