Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander bezuinigt op kleding

Nederlanders bezuinigen tegenwoordig vooral op duurzame goederen als auto’s en meubilair, maar in meerdere mate ook op schoenen en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlandse consument koopt met name prijsbewuster in. Zo zegt in 2004 54 procent van de Neder-landse consumenten van 16 jaar of ouder vóór alles op de prijs te letten bij het kopen van dingen. In 2000 was dit nog 46 procent. Ook onder jongeren (16-24 jaar), traditioneel toch de minst prijsbewuste groep, ziet Trendbox dezelfde ontwikkeling.

related partner content for mobile comes here

Tevens wordt in de kwaliteit-prijsverhouding meer dan voorheen de voorrang gegeven aan prijs. In 2000 was nog 70 procent van de Nederlanders van 16 jaar of ouder bereid om voor buitengewone kwaliteit een hoge prijs te betalen, in 2004 is dit gedaald tot 63,5 procent.
De modebranche is slachtoffer van het veranderde koopgedrag. De Nederlandse consument besteedt steeds minder geld aan kleding: gaf in 1999 nog 15,8 procent van de Nederlandse bevolking van 16 jaar en ouder aan ‘vrij veel geld uit te geven aan kleding voor zichzelf’, in 2004 ziet Trendbox dat minder dan 12 procent deze stelling nog onderschrijft. Kledingzaken maken verlies (omzetdaling van 10 procent), terwijl textielsupers juist profiteren van de nieuwe situatie (omzetstijging vier procent).Daarnaast verandert ook de houding van de consument ten aanzien van kleding. Het belang dat gehecht wordt aan ‘het goed gekleed zijn’ neemt af. Een ontwikkeling die vooral onder de jongere consumenten in de leeftijdsgroepen 16-24 en 25-34 jaar in 2004 duidelijk naar voren komt. Ook de interesse in mode is met name onder de 25-34 jarigen afgenomen.

De gegevens zijn afkomstig uit het continu-onderzoek Life & Living van bureau NFO Trendbox, dat in Nederland vier keer per jaar wordt gehouden, onder 6.000 respondenten. Meer informatie en statistieken kunt u terugvinden in onze rubriek

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in