‘Nederlander steeds actiever op internet’
Internetprovider Online heeft samen met Synovate weer zijn jaarlijkse Online Barometer uitgevoerd.
Het blijkt dat de mobilisering van internet (draadloos internet en laptops, smartphones en tablets) ervoor zorgt dat Nederlanders steeds actiever zijn op internet.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaMaar de online tijdsbesteding blijft zo’n beetje hetzelfde als vorig jaar.
De desktop van de pc is het meest gebruikte apparaat is om mee te internetten (76 procent), maar wordt wel een beetje minder populair (daling van 5 procent in vergelijking met 2010).
72 procent van de Nederlanders gaat inmiddels online met een laptop of tablet, een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit past binnen de groeiende behoefte om informatie letterlijk binnen handbereik te hebben, aldus Online.
Léon Toet, commercieel directeur Online: ‘Met de komst van draadloos internet en tablets is de invulling van de informatiebehoefte veranderd. Een behoefte aan onbeperkte toegang tot het internet, zowel thuis als onderweg.’
Bijna acht op de tien Nederlanders gaat elke dag op internet, gemiddeld 109 minuten lang. Dit zijn op jaarbasis omgerekend bijna vier weken non-stop.
Een leven zonder internet is zelfs voor twee derde ondenkbaar. De online tijdsbesteding is nagenoeg hetzelfde gebleven omdat volgens Online de technologie ervoor zorgt dat er minder tijd wordt vrijgemaakt om achter de pc te gaan zitten.
Het winnen van informatie en communiceren gebeurt op meerdere momenten, verspreid over de dag, steeds vaker dus mobiel.
Internet via mobiele telefoons en smartphones is significant gestegen, een groei in gebruik van 10 procent. Waar vorig jaar nog één op de vijf Nederlanders gebruik maakte van mobiel internet, is dat nu één op de drie.
Ook nieuwssites worden steeds vaker bezocht op de mobiele telefoon: vorig jaar was dat nog 8 procent, dit jaar laat bijna een verdubbeling zien. Plekken waar meer gebruik is gemaakt van mobiel internet zijn: openbaar vervoer, horeca en de camping.
Door de mobilisering van het internet zijn Nederlanders frequenter gaan communiceren per e-mail maar vooral ook via sociale media, zoals Facebook en Hyves.
Een sterke stijging in het internetverkeer op sociale netwerken is zichtbaar ten opzichte van vorig jaar, van 21 procent naar 31 procent. De meerderheid bekijkt minimaal één keer per week hun sociale media, voor 13 procent is dit meerdere malen per dag.
Gemiddeld genomen zijn Nederlanders 12 keer per maand ‘sociaal’ op internet. De eigen computer (94 procent) is het populairst in het gebruik voor sociale media, gevolgd door de computer op het werk (23 procent), smartphone (22 procent) en tablet (4 procent).
Topdrie dagelijkse internetactiviteiten
1. E-mails versturen (70 procent)
2. Nieuws & actualiteiten bijhouden (59 procent)
3. Informatie zoeken (55 procent)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid