Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote Marketing Enquete: social media is uitdaging

Marketeers storten zich in 2011 vol overgave op social media, al heeft slechts de helft een redelijk duidelijke koers uitgezet. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketeers zagen in voorgaande jaren vooral de integratie van online mogelijkheden, van online en offline, van oude en nieuwe media als belangrijkste kans en grootste uitdaging. Maar in 2011 worden social media – als specifiek onderdeel van de online mogelijkheden – door de helft van de marketeers als belangrijkste kans of uitdaging gezien.

related partner content for mobile comes here

De tweede relevante ontwikkeling betreft het (nog kunnen) bereiken van de doelgroep, nu door één op de vijf marketeers als belangrijkste uitdaging genoemd. Een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar. De marketeer doolt door een gefragmentariseerd medialandschap, op zoek naar splinters van ooit veel homogenere en omvangrijke doelgroepen. Dat vindt hij veel uitdagender dan het werken in (post) crisistijden, of het nog maar eens hameren op het ROI-aambeeld. B2b- en b2c-marketeers zijn het over al deze zaken roerend met elkaar eens.

Minder mooi is dat één op de 10 marketeers verzucht dat de veranderingen wel heel snel gaan en complex zijn. Bijna niet bij te houden, het klinkt als dicht bij een burn-out. Één op de zeven ondervraagden noemt bovendien social media als grootste bedreiging. En die vormen natuurlijk een belangrijke aanjager voor alle snelle en complexe ontwikkelingen.

Accountabilityplafond
In acht op de 10 gevallen is de afgelopen 12 maanden ook meer nadruk komen te liggen op de accountability van marketingactiviteiten. In meer dan een derde van de gevallen was dat zelfs ‘in sterke mate’ het geval. ROI is anno 2011 nog steeds koning in marketingland, maar het lijkt dat het accountabilityplafond langzamerhand bereikt is: van groei is geen sprake meer.
Maar van meer ruimte voor de onderbuik is vooralsnog geen sprake. Voor de komende 12 maanden verwachten de marketeers dat de aandacht voor accountability alleen nog maar zal toenemen: 59 procent denkt dat er méér aandacht voor zal zijn, 36 procent houdt het op evenveel en slechts twee procent voorspelt dat het minder wordt.

De topdrie van marketingtoppers anno 2011 herbergt dezelfde namen als vorig jaar: Apple, Google en Albert Heijn. Opvallendste nieuwkomer is Facebook op nummer vier.

Het hele onderzoek kunt u terugvinden in het juli/augustusnummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in