Merken top100: matige omzetgroei bij A-merken


De omzet van grote A-merken in de Nederlandse supermarkten is het afgelopen jaar gegroeid met 2,2 procent. De honderd grootste merken blijven daarmee opnieuw achter bij huismerken en bij de totale supermarktomzet. Zo blijkt uit de Merken Top 100 van IRI Nederland.
Wanneer de groei van tabaksmerken uit de cijfers wordt weggelaten, blijft er zelfs slechts een groei van 0,8 procent over.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe lijst verschijnt morgen in vakblad Foodmagazine.
De honderd grootste A-merken laten grote verschillen zien in omzetindex. Categorieën die jarenlang groeiden, staan nu onder druk: functionele zuivel, koelverse sappen, tussendoorkoeken, ogenschijnlijk doordat de consument wat minder luxe is in zijn bestedingen, aldus de samenstellers van de lijst.
‘Hollandse’ merken als Hak, Mona, Croma, Aviko, Karvan Cévitam en Honig doen het weer goed, terwijl ook multinationals als Unilever, Procter & Gamble en Heinz er in slagen om met sommige merken tot bovengemiddelde groei te komen.
Daarbij wordt promotiedruk steeds vaker ingezet om huismerk en concurrentie terug te dringen. Campina is nog steeds het grootste merk in de supermarkt.
Plaats Merk Omzet 2009*
1 Campina 408,0
2 Marlboro 322,8
3 Douwe Egberts 289,0
4 Coca-Cola 257,0
5 Heineken 238,9
6 Friesche Vlag 204,6
7 Unox 196,8
8 Becel 160,1
9 Dr. Oetker 159,8
10 Danone 148,5
* = Omzet in de Nederlandse supermarkten, in miljoenen euro’s
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid