Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken top100: matige omzetgroei bij A-merken

De omzet van grote A-merken in de Nederlandse supermarkten is het afgelopen jaar gegroeid met 2,2 procent. De honderd grootste merken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De omzet van grote A-merken in de Nederlandse supermarkten is het afgelopen jaar gegroeid met 2,2 procent. De honderd grootste merken blijven daarmee opnieuw achter bij huismerken en bij de totale supermarktomzet. Zo blijkt uit de Merken Top 100 van .

related partner content for mobile comes here

Wanneer de groei van tabaksmerken uit de cijfers wordt weggelaten, blijft er zelfs slechts een groei van 0,8 procent over.

De lijst verschijnt morgen in vakblad .

De honderd grootste A-merken laten grote verschillen zien in omzetindex. Categorieën die jarenlang groeiden, staan nu onder druk: functionele zuivel, koelverse sappen, tussendoorkoeken, ogenschijnlijk doordat de consument wat minder luxe is in zijn bestedingen, aldus de samenstellers van de lijst.

‘Hollandse’ merken als Hak, Mona, Croma, Aviko, Karvan Cévitam en Honig doen het weer goed, terwijl ook multinationals als Unilever, Procter & Gamble en Heinz er in slagen om met sommige merken tot bovengemiddelde groei te komen.

Daarbij wordt promotiedruk steeds vaker ingezet om huismerk en concurrentie terug te dringen. Campina is nog steeds het grootste merk in de supermarkt.

Plaats Merk Omzet 2009*

1 Campina 408,0
2 Marlboro 322,8
3 Douwe Egberts 289,0
4 Coca-Cola 257,0
5 Heineken 238,9
6 Friesche Vlag 204,6
7 Unox 196,8
8 Becel 160,1
9 Dr. Oetker 159,8
10 Danone 148,5

* = Omzet in de Nederlandse supermarkten, in miljoenen euro’s

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in