Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer vrouwen in de journalistiek

Uit onderzoek blijkt dat er een toename is van het aantal vrouwelijke journalisten en redacteuren in leidinggevende posities in de media.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Drs. Ans Merens geeft in haar publicatie 'Midden in de media. Meer vrouwen in de journalistiek' een beeld van de positie van vrouwen in de wereld van de media. Ze keek vooral naar de redacties van dag- en weekbladen, van tijdschriften en van radio- en tv-programma's met een opiniërend karakter.
Enkele punten uit het onderzoek:

related partner content for mobile comes here

- Het aandeel vrouwen onder de chefs van dagbladredacties is de laatste twintig jaar toegenomen van circa 6% tot 24%. Op het niveau van de hoofdredactie zijn nog steeds weinig vrouwen werkzaam, met uitzondering van de (opiniërende) tijdschriften waar eenderde van de (adjunct)hoofdredacteuren vrouw is.
- Bij de omroepen is eenderde van de chefs en coördinatoren van programma's vrouw. Het aandeel vrouwen onder hoofd- en eindredacteuren bij radio en tv ligt rond de twintig procent.
- Het totale percentage vrouwelijke journalisten en redacteuren is gestegen van 20% in 1992 tot 34% in 2000. Bij de landelijke televisie is de verhouding tussen mannen en vrouwen vrijwel gelijk. Bij de landelijke dagbladen bedraagt het aandeel vrouwen 26%, bij de regionale dagbladen 21%.
- Bij de Raden van Bestuur van uitgeversconcerns bedraagt het aandeel vrouwen nauwelijks meer dan 1%, bij de Raden van Bestuur ligt dit op ruim 10%. In de omroepwereld is één op de vijf directeuren/managers een vrouw. Bij de omroepbesturen is deze verhouding één op vier.
- De gemiddelde leeftijd van vrouwelijke journalisten is 38 jaar, bij mannen ligt deze op 43,5. De gemiddeld jongere leeftijd van vrouwen draagt ertoe bij dat zij gemiddeld een wat hogere opleiding hebben dan de mannen.

Een op vier
In de bestuurlijke top van uitgeversconcerns en omroeporganisaties zijn vrouwen sterk ondervertegenwoordigd. Bij de Raden van Bestuur van uitgeversconcerns bedraagt het aandeel vrouwen nauwelijks meer dan 1%, bij de Raden van Bestuur ligt dit op ruim 10%.
In de omroepwereld is één op de vijf directeuren/managers een vrouw. Bij de omroepbesturen is deze verhouding één op vier.
De ondervertegenwoordiging van vrouwen op dit bestuursniveau wijkt overigens niet veel af van de situatie bij Nederlandse ondernemingen in het algemeen. Bij de 100 grootste Nederlandse bedrijven bedraagt het aandeel vrouwen in de Raad van Bestuur 1,8%, bij de 25 grootste Nederlandse bedrijven is geen enkele vrouw op dit niveau aanwezig (2002).
Het aandeel vrouwen in de Raden van Commissarissen in de mediawereld steekt wel gunstig af bij het algemene beeld: bij de 100 grootste bedrijven bedraagt dit aandeel 7,5%, bij de 25 grootste 8%.
Bij de omroepen is de positie van de vrouw sterker dan bij de kranten. Van de chefs encoördinatoren is eenderde vrouw, het aandeel vrouwen onder hoofd- en eindredacteuren bij radioen tv ligt rond de 20 procent.
Het onderzoek is verricht op verzoek van en in samenwerking met de Stichting Vrouw & Media

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in