Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediabureaus voorzichtig positief over SBS

SBS heeft de weg naar boven weer gevonden. Maar het is nog te vroeg om adverteerdersbudgetten te realloceren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eindelijk, SBS zit weer in de lift. Na een lange periode van tegenvallende kijkcijfers en geflopte programma’s heeft het de weg naar boven gevonden. Het marktaandeel van SBS in de eerste week van het nieuwe televisieseizoen (wk 35) is 21,7 procent (hele dag, doelgroep 20-49). Dat is weliswaar minder dan diezelfde week het jaar ervoor, toen het marktaandeel nog 25,7 procent bedroeg, maar ten opzichte van het voorjaar zit SBS in de lift. (Marktaandeel januari-augustus 2012: 19,9 pct.)

Toch is het te vroeg om de vlag uit te hangen. De groei komt in de eerste week helemaal voor rekening van SBS 6. Net 5 en Veronica dalen, waarbij wel de kanttekening gemaakt moet worden dat Veronica in week 35 van vorig jaar een uitschieter had omdat het een voetbalinterland uitzond. SBS6 heeft met een marktaandeel van bijna 20 procent vooral op zaterdag een sterke propositie. Vorig jaar was dat nog geen 10 procent. De kijkcijferhit (op plek twee na het NOS journaal) heet Sterren Springen: 1,6 miljoen kijkers.

RTL en Publieke Omroep
SBS verliest dus ten opzichte van vorig jaar, maar zit in de lift. Het verlies van RTL daarentegen is echt verlies. Het zakte in week 35 van 37,8 procent (vorig jaar) naar 32,9 procent: min 13 procent. Met het succes van The Voice (RTL 4 op vrijdag) wordt het verlies nog binnen de perken gehouden, daar stemden maar liefst 2,9 miljoen kijkers op af, maar RTL 5, 7 en 8 doen het beduidend minder goed dan vorig jaar.
Waar verliezers zijn, zijn er winnaars. Dat zijn Nederland 1,2 en 3. De Publieke Omroep weet het marktaandeel met maar liefst 30 procent te verbeteren in week 35 ten opzichte van vorig jaar. Het zondagse succes van Boer Zoekt Vrouw op Nederland 1 is ongekend: 3,7 miljoen kijkers.

Contracten
De morele winnaar is en blijft SBS. De vraag is echter of mediabureaus de adverteerders adviseren om budget weg te halen bij Ster en RTL ten faveure van de zender met de wind in de rug. Remon Buter, head of trading bij GroupM verwacht weliswaar dat het marktaandeel van SBS zich dit jaar positief zal ontwikkelen, maar dat is voor hem geen aanleiding om adverteerders te adviseren om meer budget naar SBS te schuiven. Buter: ‘De marktaandeelgaranties die SBS voor dit jaar heeft afgegeven, zijn de eerste acht maanden verzaakt. Het is knap dat SBS 6 weet te stijgen ondanks een sterke Publieke Omroep en The Voice of Holland, maar ik zie geen aanleiding om bestaande afspraken open te breken.’ Buter wil ook eerst eens zien hoe Net 5 zich ontwikkelt. ‘Daar is nog niks aan gedaan.’ Hoe de contracten voor volgend jaar eruit zien hangt van veel factoren af. ‘Daar gaan in november, december naar kijken.’

Ook I‒zlen Uncu, head of trading Aegis Media, vindt het nu wel vroeg om te zeggen dat het tij gekeerd is voor SBS. ‘Er is nog een lange weg te gaan.’ De vraag volgens Uncu is of het succes van programma’s zoals Sterren Springen en Dokter Tinus kan worden vastgehouden. Hij verwacht dat het marktaandeel van SBS (20-49) zal uitkomen op 21 procent voor heel 2012. Een verschuiving van tv-budget richting SBS is niet ter sprake. Uncu: ‘De contracten voor 2012 liggen vast.’ Als de kijkcijfers blijven stijgen vindt er volgens hem ‘zeker’ en verschuiving plaats in 2013. ‘Het geld volgt de kijker.’

Onno Seelen, managing director van Magna Global Netherlands, spreekt dezelfde verwachting uit ten aanzien van het marktaandeel: 21 procent. Seelen: ‘De komende maanden zullen voor SBS cruciaal zijn om zich goed voor te sorteren voor 2013.’ Ook Magna Global is op korte termijn niet van zins om meer budget dan afgesproken in de jaarcontracten te bestemmen voor SBS.

Bron: Stichting KijkOnderzoek/GroupM

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in