Overslaan en naar de inhoud gaan

Inkopen via je eigen online veiling

Het kan zeer lonend zijn om zelf een ‘reverse e-auction’ op te zetten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eind jaren negentig werd van reverse e-auctions een grote toekomst verwacht. Bij zulke online veilingen laat je leveranciers zo scherp (lees: laag) mogelijk bieden op ‘offerteaanvragen’. Die grote toekomst viel wel mee, maar toch beschouwen veel supplymanagers deze ‘omgekeerde veilingen’ nog steeds als een belangrijk en effectief (inkoopstrategisch) instrument. Het kan in-koopkostenbesparingen opleveren tot wel 80 procent. Amerikaanse onderzoekers hebben bestu-deerd hoe de supplymanagementorganisaties van vijf grote ondernemingen e-auctions gebruiken en in hun inkoopproces hebben geïntegreerd.

Enkele succesfactoren bij het implementeren van je eigen e-auctionsystem: ontwikkel interne e-auctioncompetenties (zulke capaciteiten zijn niet outsourcebaar), creëer een holistisch sourcingproces (e-auctions zijn slechts het begin van in-koopbesparingen), focus op de total cost of ownership (sourcingbeslissingen moet álle kosten in overweging nemen, niet alleen de inkoopprijs; dat kan bijvoorbeeld betekenen dat de leverancier met de laagste inkoopprijs niet noodzakelijkerwijs de laagste totale kosten oplevert), en experimenteer met de opzet van e-auctions (regels, formats enzovoort).

Bron: Business Horizons. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in