
Eind jaren negentig werd van reverse e-auctions een grote toekomst verwacht. Bij zulke online veilingen laat je leveranciers zo scherp (lees: laag) mogelijk bieden op ‘offerteaanvragen’. Die grote toekomst viel wel mee, maar toch beschouwen veel supplymanagers deze ‘omgekeerde veilingen’ nog steeds als een belangrijk en effectief (inkoopstrategisch) instrument. Het kan in-koopkostenbesparingen opleveren tot wel 80 procent. Amerikaanse onderzoekers hebben bestu-deerd hoe de supplymanagementorganisaties van vijf grote ondernemingen e-auctions gebruiken en in hun inkoopproces hebben geïntegreerd.
Enkele succesfactoren bij het implementeren van je eigen e-auctionsystem: ontwikkel interne e-auctioncompetenties (zulke capaciteiten zijn niet outsourcebaar), creëer een holistisch sourcingproces (e-auctions zijn slechts het begin van in-koopbesparingen), focus op de total cost of ownership (sourcingbeslissingen moet álle kosten in overweging nemen, niet alleen de inkoopprijs; dat kan bijvoorbeeld betekenen dat de leverancier met de laagste inkoopprijs niet noodzakelijkerwijs de laagste totale kosten oplevert), en experimenteer met de opzet van e-auctions (regels, formats enzovoort).
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandBelgische Social & Content Marketeer
Kamera Express GroepAfdelingsmanager Bestuur en Communicatie
Gemeente HaarlemBron: Business Horizons. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee