Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe sociaal is jouw bedrijf?

Het lijkt vaak zo makkelijk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat op social media gebeurt, speelt zich buiten de organisatiemuren af. Toch zegt het veel over je bedrijf. Over de manier waarop processen in elkaar zitten bijvoorbeeld. Of die klantgedreven zijn of niet. En over de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Hoeveel ruimte is er voor leren, samen verbeteren, nieuwe verhoudingen en structuren? Vertrouwen medewerkers en klanten elkaar?

related partner content for mobile comes here

Via buiten naar binnen

Om echt social te kunnen worden, moet een bedrijf het vizier via buiten naar binnen richten. Wat is er nou echt onderscheidend aan je producten en diensten? Of zit het grote verschil in de service? Hoeveel fans heb je eigenlijk? Onder je medewerkers en je klanten? Wat is het dat deze mensen enthousiast maakt? En wat doet jouw organisatie om een duurzame relatie met hen te onderhouden?

Weet wat je meet

Vaak zit ’t hem ook in wat je meet. Toetsen jullie jaarlijks de klant- en medewerkertevredenheid? Of doen jullie dat vaker? Wat gebeurt er met de uitkomst? Wordt die gedeeld? Met wie? Binnen het bedrijf, en daarbuiten? Zijn de beoordelingen van de bestuurders ervan afhankelijk? En van medewerkers? Is dat onderwerp van gesprek? Oftewel: streven jullie gezamenlijk, in alle transparantie, een doel na of zijn de targets voor alle afdelingen, en medewerkers, verschillend?

Interne strijd en verdeeldheid vertaalt zich vaak in niet trotse werknemers, en daarmee in ontevreden klanten. Immers: input = output. Daarbij: een tevreden klant is nog geen trouwe klant. En al helemaal geen ambassadeur. Tevredenheid is het minimale vereiste om niet weg te lopen. Of makkelijk verleid te worden door een aanbieding van de concurrent. Dit geldt zowel voor klanten als voor medewerkers, en voor investeerders evenzeer.

Dus vraag je je nog af wat de ROI is van social media, van luisteren naar je klanten en elkaar? Dit filmpje geeft het antwoord na 00:04:00: dat je bedrijf over vijf jaar nog bestaat!

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Meer weten over hoe je social media daadwerkelijk onderdeel van het denken en doen van (traditionele) bedrijven maakt? () organiseert er op 11 april een bijeenkomst over, onder de titel: .

Beeld:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in