Overslaan en naar de inhoud gaan

Heksenruzie: Witte Wievenkaas op de brandstapel

Heks’nkaas procedeert met succes tegen het me-too-merk. Witte Wievenkaas mag niet worden ingeschreven. De associatie tussen beide merken…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het was al een tijdje ruzie tussen heksen. De merken Heks’nkaas (een merk dat in eigendom is van Levola uit Hengelo) en Witte Wievenkaas (Fanofinefood, Oosterwolde) stonden al eerder tegenover elkaar in de rechtbank. In 2015 vroeg Levola de rechter een uitspraak te doen op basis van auteursrecht op smaak. Het bedrijf achter het merk Heks’nkaas was van mening dat de makers van Witte Wievenkaas daar inbreuk op maakte. Levola haalde toen bakzeil. De rechter vond de smaak niet hetzelfde.

related partner content for mobile comes here

Kwaadaardige vrouwenfiguren
Dit jaar probeerde Levola het nogmaals, maar nu met een andere benadering; merkassociatie. Witte wieven zijn namelijk mythische wezens, vrouwenfiguren die in sagen voorkomen en soms goedaardig, soms kwaadaardig zijn. Ook al is het begrip ‘witte wieven’ niet zo breed bekend als ‘heks’, naar het oordeel van het Hof is de associatie tussen de beide merken te groot. Daardoor kan er bij de consument verwarring ontstaan. De oppositie van Heks'nkaas tegen de merkinschrijving van Witte Wievenkaas wordt dan ook gehonoreerd (28 februari 2017).

Bron:

 

 

            

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in