Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Heineken moet creativiteit zelf in huis hebben’

Marketingdirecteur Bram Westenbrink hanteert ‘Hollywood-producermodel’ voor samenwerking met bureaus.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Foto: Jerome de Lint

related partner content for mobile comes here

Creativiteit moet je als marketingafdeling zelf in huis hebben. Dat zegt Bram Westenbrink, sinds ruim een jaar marketingdirecteur Heineken Nederland, in een interview met Adformatie. 
‘Goede ideeën en content kunnen overal vandaan komen. Dat is voor bureaus wel anders werken, want het kan zo zijn dat wij het idee bedenken en het bureau vragen de copy te schrijven of de executie te doen.’

Relaties met bureaus zijn extreem belangrijk, vindt Westenbrink. Elk pilsmerk heeft een eigen lead agency nodig, maar geen enkel bureau heeft exclusiviteit. ‘Een andere voorwaarde is dat we voortdurend een directe dialoog hebben met de creatieven. Een idee blijft nooit van papier tot het eind hetzelfde dus je moet elkaar daarin goed leren kennen. Dat is een proces en we leggen de lat hoog.’

Ook een goede samenwerking tussen het reclame- en het mediabureau is daarbij van belang. ‘Bij elkaar dus een arbeidsintensieve manier van samenwerken, waarin wij zelf de spin in het web zijn. We noemen dit het Hollywood-producermodel.’ 

De communicatie moet voor alles vernieuwing uitstralen. Want Westenbrink gelooft er heilig in dat je altijd moet blijven vernieuwen ‘en de status quo moet uitdagen’. Daarom moet 5 procent van het budget worden uitgegeven aan vernieuwing. ‘Niet alleen aan nieuwe manieren van content maken, zoals de Chief Oranje Officer, maar ook vernieuwing in kanalen. We zijn hard bezig met e-commerce en alle ontwikkelingen die daar spelen.’ 

Het volledige interview met Bram Westenbrink is te lezen in .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in