Grote sprong in adverteren bij Yahoo


Niet minder dan 46 procent stegen de reclame-inkomsten van Yahoo in het afgelopen kwartaal, tot bijna 1,2 miljard dollar. Het marketingmodel van 's werelds grootste internetportaal begint werkelijk de vruchten af te werpen die tijdens de dotcom-hype werden beloofd. Daar dit geen financiële - of internetrubriek is, maar een marketingrubriek zal ik de reclame-inkomsten van Yahoo eens vergelijken met de bestedingen bij enkele traditionele media.
Time Warner moet nog resultaten over het derde kwartaal brengen, maar heeft wel resultaten over het tweede kwartaal 2005: 'publishing', dat zijn voornamelijk de uitgaven op papier zoals van het blad Time Magazine bracht 650 miljoen aan advertenties op. America Online, concurrent van Yahoo in content, moest het met 100 miljoen aan advertenties doen. De 'Networks', de tv-bedrijven inclusief CNN, zagen ongeveer 900 miljoen dollar aan reclame binnenkomen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn totaal haalt Time Warner ruim 2 miljard dollar per kwartaal binnen aan reclame-inkomsten. Met de 1,16 miljard dollar aan reclame is Yahoo werkelijk een speler van formaat geworden op de reclamemarkt.
Uit die vergelijking wordt ook direct duidelijk waar de voetnagel zit bij Yahoo. Ze is voor 87 procent van de inkomsten afhankelijk van reclame, Time Warner voor slechts 20 procent.
Goed, Yahoo hanteert een ander marketingmodel en geeft wellicht de weg aan die internet financieel te gaan heeft: online dienstverlening en content blijven grotendeels gratis en wordt met marketing betaald, reclame en datahandel.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid