Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongere wil in krant en op tv vooral 'slow- en snacknieuws'

De manier waarop kranten of nieuwsprogramma's het nieuws brengen, sluit niet aan op de interesse van jongeren, concludeert dagblad Trouw.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De manier waarop kranten of nieuwsprogramma's het nieuws brengen, sluit niet aan op de interesse van jongeren, concludeert dagblad .

related partner content for mobile comes here

Jongeren volgen vooral de hoofdlijnen om niet dom over te komen.

Dat blijkt uit een analyse van mediabureau .
Jongeren kijken nauwelijks naar het televisienieuws: 3,6 procent van de jongeren tussen de 16 en 24 jaar kijkt naar het 'NOS Journaal', tegen 12,4 procent van de hele bevolking.

Voor jongeren staat nieuws ver af van hun leefwereld. Daarbij is voor begrip van het het nieuws voorkennis nodig die jongeren niet hebben. Ook het taalgebruik, vooral bij politieke kwesties, is te moeilijk.

Regionaal nieuws spreekt jongeren eerder aan.
'Slow- en snacknieuws' zijn ook aantrekkelijke vormen voor jongeren. Snacknieuws bestaat uit korte overzichten waarin in één oogopslag het belangrijkste nieuws te zien is.

Slownieuws laat het verhaal achter het nieuws zien in de vorm van persoonlijke reportages. Nieuws moet voor jongeren ergens toe dienen, het moet ontroeren en boeien.

Daarom zijn programma's als 'PREMtime', 'Man bijt hond' en 'RTL Boulevard' populair. Jongeren hebben weinig belangstelling voor economie en politiek.

Allochtone jongeren zijn vaker geïnteresseerd in het wereldnieuws. De jeugd wil wel nieuws over films, misdaad, moord, rampen en ongevallen. Jongens kijken meer naar actualiteitenprogramma's en lezen vaker een krant.

Meisjes gaan voor emotie- en reality- tv. Ook het opleidingsniveau speelt mee; hogeropgeleiden zien meer nieuwsprogramma's.

De media doen wel pogingen jongeren aan zich te binden. Maar dat kan verkeerd vallen, waarschuwt Mira Media: de doelgroep wil niet als jongere aangesproken worden.

Beter is het om ze hun éigen blad of programma te laten maken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in