Gebruik smartphone bij onderzoekpanels verdrievoudigd


Het aantal mobiele invullers is ten opzichte van het onderzoek uit 2012 gestegen van 9 % in 2012 naar 27 %. Hoewel het gebruik van mobiele telefoon stijgt, loopt de onderzoekswereld op dit gebied achter. Voorheen werden vragenlijsten ingericht op afname van laptop of pc, terwijl mobiel gebruik toeneemt. “Als een nieuwe technologie zich aandient is het noodzakelijk dat marktonderzoek er iets mee doet om de juiste mensen te kunnen blijven bereiken”, zegt Matthijs Wolters, research director van MWM2. “Als onderzoeksbureaus de mobiele opmars blijven negeren, zal een substantiële groep respondenten niet meer worden bereikt, waardoor onderzoeksresultaten gekleurd worden.”
Gemiste kans onderzoekers98 % van het verrichte en aangeboden online onderzoek gaat ervanuit dat de respondent het onderzoek op een pc of tablet invult. Het onderzoek van MWM2 laat zien dat een vijfde van de panelleden afhaakt als de lijst niet geschikt is voor mobiel. Terwijl maar liefst 55 % van de panelleden aangeeft meer bereid te zijn om de vragenlijst in te vullen wanneer deze direct op hun mobiel te openen is. “Onderzoekers missen dus een enorme kans door hun vragenlijsten niet af te stemmen op de mobiele gebruiker”, concludeert Wolters. “We zien vaak te lange vragenlijsten voor de mobiele telefoon, die slecht te lezen zijn en visueel niet afgestemd zijn op de mobiele behoefte.”
Toename tabletgebruik
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNaast de populaire smartphone is ook het tabletgebruik stevig in opmars. Van de ondervraagde panelleden gaf 34 % aan dat zij voor zowel het gebruik van e-mail als het invullen van vragenlijsten het liefst de tablet gebruiken. Vaak is marktonderzoek echter niet optimaal ingericht voor afname vanaf dit apparaat. “Om tegemoet te komen aan de behoefte van onze panelleden, ontwikkelen wij op dit moment een vormgeving die maximaal gebruik maakt van de mogelijkheden van de tablet”, aldus Wolters van MWM2. “Je hebt bijvoorbeeld al meer ruimte ter beschikking dan bij een mobiele telefoon, waardoor de vragenlijsten nog beter tot hun recht komen”.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid