Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik smartphone bij onderzoekpanels verdrievoudigd

In 2013 hebben deelnemers aan onderzoekpanels drie keer zo vaak vragenlijsten ingevuld op hun mobiele telefoon als in 2012. Dit blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het aantal mobiele invullers is ten opzichte van het onderzoek uit 2012 gestegen van 9 % in 2012 naar 27 %. Hoewel het gebruik van mobiele telefoon stijgt, loopt de onderzoekswereld op dit gebied achter. Voorheen werden vragenlijsten ingericht op afname van laptop of pc, terwijl mobiel gebruik toeneemt. “Als een nieuwe technologie zich aandient is het noodzakelijk dat marktonderzoek er iets mee doet om de juiste mensen te kunnen blijven bereiken”, zegt Matthijs Wolters, research director van MWM2. “Als onderzoeksbureaus de mobiele opmars blijven negeren, zal een substantiële groep respondenten niet meer worden bereikt, waardoor onderzoeksresultaten gekleurd worden.”

related partner content for mobile comes here

Gemiste kans onderzoekers98 % van het verrichte en aangeboden online onderzoek gaat ervanuit dat de respondent het onderzoek op een pc of tablet invult. Het onderzoek van MWM2 laat zien dat een vijfde van de panelleden afhaakt als de lijst niet geschikt is voor mobiel. Terwijl maar liefst 55 % van de panelleden aangeeft meer bereid te zijn om de vragenlijst in te vullen wanneer deze direct op hun mobiel te openen is. “Onderzoekers missen dus een enorme kans door hun vragenlijsten niet af te stemmen op de mobiele gebruiker”, concludeert Wolters. “We zien vaak te lange vragenlijsten voor de mobiele telefoon, die slecht te lezen zijn en visueel niet afgestemd zijn op de mobiele behoefte.”
Toename tabletgebruik

Naast de populaire smartphone is ook het tabletgebruik stevig in opmars. Van de ondervraagde panelleden gaf 34 % aan dat zij voor zowel het gebruik van e-mail als het invullen van vragenlijsten het liefst de tablet gebruiken. Vaak is marktonderzoek echter niet optimaal ingericht voor afname vanaf dit apparaat. “Om tegemoet te komen aan de behoefte van onze panelleden, ontwikkelen wij op dit moment een vormgeving die maximaal gebruik maakt van de mogelijkheden van de tablet”, aldus Wolters van MWM2. “Je hebt bijvoorbeeld al meer ruimte ter beschikking dan bij een mobiele telefoon, waardoor de vragenlijsten nog beter tot hun recht komen”.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in