Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook neemt het niet zo nauw met "like en win"

Tegenwoordig lijken ze steeds vaker voor te komen. De beruchte like en win acties op Facebook. Dat ze verboden zijn volgens de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tegenwoordig lijken ze steeds vaker voor te komen. De beruchte like en win acties op Facebook. Dat ze verboden zijn volgens de van Facebook hoef ik niet meer uit te leggen hoop ik. Maar hoe is de handhaving van Facebook zelf? Doen ze er wel iets tegen?

related partner content for mobile comes here

nam de proef op de som. Hij had in maart een nieuwe Facebook pagina gemaakt genaamd "I like New York daily" waar hij plaatjes van New York plaatste. Op gegeven moment plaatste hij een bericht waarin hij aangaf dat als men het bericht een "vind ik leuk" gaf en het bericht deelde op de eigen tijdlijn, ze kans op een reis naar New York maakte. Deze actie was dus in strijd met de voorwaarden van Facebook. Bovendien was de actie nep; er werden geen tickets weggegeven.

De actie werd enorm goed opgepakt en verspreid, oftewel, hij ging viral:

Binnen 24 uur had het bericht zo'n 20% van de beroepsbevolking van NL bereikt.

Op 4 april, 2 dagen na plaatsing, verdween het bericht opeens van de Facebook pagina. Weggehaald omdat het tegen de regels zou zijn, werd aanvankelijk gedacht. Maar dat bleek niet zo te zijn. Het bericht bleek automatisch offline gegaan te zijn vanwege een spamfilter dat er tussen sprong. Facebook maakte zelfs excuses naar Wouterjan en heeft het bericht 8 april weer terug online geplaatst. Dit terwijl het bericht nota bene haaks op hun eigen voorwaarden staat. Toen het bericht weer terug online geplaatst was kwam Wouterjan met de aap uit de mouw en vertelde hij op de zelf dat de actie een test was om te zien hoe ver je kan gaan op Facebook, hoe makkelijk het is om een neppe actie op te zetten en hoe weinig Facebook hier tegen doet.

Wouterjan heeft hiermee ten eerste aangetoond dat het kinderlijk eenvoudig is om een Facebook actie viral te laten gaan. Mensen vallen massaal voor grote like en win acties, ook al hebben ze geen idee wie of wat de actie organiseert en of de actie wel echt is. De Facebook pagina is namelijk vrijwel anoniem, voor zo ver ik als facebooker heb kunnen zien . Geen enkele verwijzing naar een bedrijf of instantie die er achter zou zitten. Nu ging het om een onschuldige test, maar minder sjieke figuren kunnen hier makkelijk misbruik van maken. Bovendien toont Wouterjan ook aan dat Facebook zelf zulke "like en win" berichten helemaal niet erg vindt, getuige de excuses en het terug plaatsen van het bericht door Facebook..

Er vindt vanuit Facebook klaarblijkelijk geen enkele controle en/of handhaving plaats op de bedrijven die adverteren via Facebook. Wat denken jullie? Tijd dat Facebook dit moet gaan handhaven? En zo ja, op welke manier(en)?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in