Interview Robin Streng (Reclamefolder.nl): “Via de app worden er 5 keer zoveel folders gekeken”


Het leek hem uit consumenten oogpunt echter ook handig om alle online folder publicaties te verzamelen. Samen met zijn huidige compagnon Jeffrey van Rossum is hij in de luwte gestart met het bouwen van een website wat is uitgebouwd tot het grootste online folder platform van Nederland. Ik interviewde hem over de groei en toekomst van Reclamefolder.nl
Willen veel retailers niet dat zij - net zoals de vaak bij plastic klantenpassen- hun eigen folder behouden in plaats van terecht te komen op een gezamenlijke website met hun concurrenten? Werd je door retailers belemmerd om alle folders op een website te zetten?
Robin Streng: “In het begin moest het concept zich nog bewijzen. We hadden nog geen verdienmodel en startte met nul bezoekers. We hebben een selecte groep van retailers benaderd en aangezien er geen risico en kosten voor hun waren, waren zij er ook niet krampachtig over. We wilden eerst bereik opbouwen en door de grote groei heeft de consument het antwoord gegeven dat we van toegevoegde waarde zijn.”
Jullie zitten nu op meer dan 600.000 app downloads. Per minuut komt er weer een download bij. Wanneer denk je de miljoen te behalen?
Robin Streng: “Sowieso dit jaar, maar de groei lijkt steeds meer te versnellen. We verwachten in november de miljoen downloads te bereiken, maar sluiten niet uit dat dit al eerder zal zijn.”
In hoeverre onderscheiden jullie je van concurrenten zoals Folder.nl en Folders.nl?
Robin Streng: “Door vooral het niet te zien als concurrenten en gewoon ons eigen ding te doen. We zijn veruit het grootste online folder platform. Ik denk ook dat wij meer gericht zijn op de consument en de andere partijen meer business gedreven zijn. Bij ons staat de consument altijd voorop.”
De digitale consumptie groeit momenteel hard. Zeeman heeft onlangs aangegeven dat zij door internet hun folderfrequentie gaan verlagen. Wanneer denk je dat de papieren reclamefolder afgeschaft kan worden?
Robin Streng: “Het leven is niet zwart wit. De ene consument vindt het lezen van de papieren reclame prettig, terwijl de andere consument deze liever leest op een tablet. Op een gegeven moment zal je wel zien dat er een gewenning zal ontstaan voor het lezen van digitale folders en dat deze ook extra voordelen en functionaliteiten hebben. Ik denk niet dat de papieren folder snel zal verdwijnen, maar er wel steeds meer retailers het aantal online folder publicaties zal intensiveren. Zij zullen misschien niet meer één keer per maand een folder uitbrengen, maar vier keer per maand, waarvan 3 maal in digitale vorm. Uiteindelijk gaat het bij de keuze van de retailer er om welke conversie ze halen uit de papieren folder en digitale folder.”
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Jullie hebben meer dan 600.000 app downloads. Hoeveel actieve gebruikers hebben jullie?
Van alle downloads gebruikt 75 procent van de consumenten de app ook daadwerkelijk actief. Onze website heeft anderhalf miljoen bezoekers, maar de activity van de app gebruiker is 7 maal hoger. In totaal worden er maandelijks 11,5 miljoen reclamefolders op Reclamefolder.nl bekeken, waarvan 2,3 miljoen folders op desktop. Via de app worden er 5 keer zoveel folders gekeken. Tevens zien we dat de desktop website met een groei van 10% redelijk stabiel blijft in bereik, terwijl mobiel in gelezen aantal gelezen folders in 12 maanden met zo’n 300% is gegroeid.
Reclamefolder.nl is verschenen op de iPad, iPhone en Android. Wat zijn de verschillen in app downloads?
Robin Streng: “De verschillen zijn niet heel groot. De iPad heeft echter de meeste downloads, maar het ligt redelijk bij elkaar en de verschillen worden kleiner.”
Je hebt tegenwoordig ook veel mobiele kortingspartijen, zoals Scoupy, Dichtbij Deals, VoucherCloud, mypassbook.nl en Smartcoupons. Hoe kijk je hier na?
Robin Streng: “Uiteindelijk gaat het om het resultaat. Als het de consument in beweging brengt en kan bijdragen aan de sales van retailers is dat een goede zaak. Vraag is of deze initiatieven ook herhaalaankopen veroorzaken. We kennen de discussie over Groupon waar geen loyalty bij de consument zou worden opgebouwd. Met Reclamefolder.nl gaan de meeste consumenten ook voor de aanbiedingen, maar nemen ze wel steeds de moeite om naar de folder te gaan, waardoor wel enigszins een binding ontstaat met de retailer.”
Geloof je in mobiele kortingscoupons in Nederland?
Robin Streng: “Ik geloof vooral in de mix van de retailer die verschillende acties onderneemt om de klant in beweging te brengen.”
Wat zijn de toekomstige functionaliteiten op Reclamefolder.nl?
Robin Streng: “We kijken naar loyalty mogelijkheden. In de iOS versie bieden we bijvoorbeeld in de Kijkshop folder reeds de mogelijkheid om direct producten vanuit de folder online te bestellen. Het is een nieuwe stap om de folder online te verrijken. Uiteraard moet je Reclamefolder.nl niet alleen gaan zien als een online saleskanaal, maar blijft het ook een interessant platform om consumenten naar een winkel te trekken.”
Reclamerfolder.nl biedt dus ook mCommerce?
Robin Streng: “Uiteindelijk gaat het om het gebruiksgemak van de consument en biedt het voor de retailer de mogelijkheid om meetbaar sales te kunnen genereren.”
Welke services biedt Reclamefolder.nl de retailers?
Robin Streng: “Wij hebben veruit het grootste online bereik in reclamefolders. Als retailer kun je kiezen voor bepaalde voorkeurposities om je folder extra onder de aandacht te brengen van de consument en bieden wij statistieken zodat je weet hoe je folder wordt gelezen. Dit gaan we in de toekomst verder uitbreiden. Hierdoor zou een retailer inzicht kunnen krijgen om door middel van folderaanpassingen een betere conversie te kunnen genereren. Verder bieden we mobile commerce integraties.”
Wat kunnnen we nog meer van Reclamefolder.nl in de nabije toekomst verwachten?
Robin Streng: “Veel, volgende week gaat bijvoorbeeld de app voor Windows Phone live. Het is een kleinere markt, maar wij vinden dat we ook op dit platform aanwezig moeten zijn.”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid