Overslaan en naar de inhoud gaan

Social TV Update @ SXSW Update

Social TV, de ‘digital interaction between people about TV and also the interaction with that content’, ontwikkelt zich razendsnel. Een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens de in de Lichtfabriek in Haarlem vorige week, gaven John Meulemans en Paolo Martorino van een overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van Social TV.

related partner content for mobile comes here

Het waarom van Social TV mag duidelijk zijn, Social TV zorgt voor een watercooler effect, zorgt ervoor dat mensen zich betrokken voelen bij een programma (en dit dus gaan delen), Social TV kan exclusieve content aanbieden en de content van programma’s kan interactiever worden aangeboden. Zo kun je gelijk via je second screen met de IntoNow applicatie de muziek die je hoort in de film downloaden of kopen.

Familie Nielsen is dood

Uit onderzoek van Nielsen, Rise of SocialTV 2012, blijkt dat bijna een kwart van de 18-34jarigen sociale media gebruikt om te reageren op wat ze leuk vinden en wat niet terwijl ze tv kijken. Sinds 2012 is er veel gebeurd, IntoNow is overgenomen door Yahoo, Miso door Dijit, Bluefin door Twitter en SocialGuide door Nielsen.

IntoNow 3.0:

De Nielsen-familie (de vijfentwintigduizend huishoudens waarvan de gewoontes wat betreft tv kijken worden verzameld) lijkt niet langer representatief om kijkgedrag te meten. Hulu, Netflix, Apple TV, Amazon Prime, Roku, iTunes, smartphones, tablets zijn immers niet meegenomen in deze meting. In februari kondigde Nielsen aan dat in de herfst streaming van tv-programma’s wordt meegenomen.

Social proof

Drie op de tien mensen bekijkt een aflevering omdat ze er iets over zien op Twitter. Of er dus over een programma makkelijk getweet kan worden is belangrijk. Het aantal fans kan worden uitgebreid door bijvoorbeeld te tweeten als een filmkarakter tussen de afleveringen door, fans kunnen gevraagd worden wat ze willen zien, je kunt tweeten tijdens het programma (bijvoorbeeld bij X-Factor, informatie en beelden laten zien van backstage). Eenenvijftig procent tweet over het programma om zich te verbonden te voelen met anderen. Kortom: een programma moet ‘social proof’ zijn door middel van een goede hashtag en actief zelf twitteren, al dan niet als karakter. Voorbeeld van een adverteerder die creatief omging met real time Social TV is Orea. Zie: .

Tot zover de update van John en Paolo.

Upload TV

Nieuwsgierig geworden naar social tv? Vanavond start het interactieve om 21.25u op Nederland 3. Vorige week was er een demonstratie voor pers over de werking van het programma in een Google Hangout.

werkt als volgt: als op tv de uitzending bezig is, kun je in de Upload TV Hangout applicatie een livestream zien van de tv-uitzending. Met je vrienden zit je dan in deze hangout en kun je zelf bepalen of je het programma pauzeert om andere filmpjes van YouTube samen met hen te bekijken. Is het merendeel van je vrienden akkoord, dan wordt het tv-programma gepauzeerd en kijk je eerst het filmpje dat je vrienden voorstellen, erna gaat de show weer verder. Ook kun je filmpjes pushen naar Upload TV, misschien komen deze dan in het programma of op de website.

Zie voor meer SXSW Update: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in