Esquire-designer George Lois op 91-jarige leeftijd overleden
George Lois is vrijdag op 91-jarige leeftijd in zijn huis in Manhattan overleden. Hij stond bekend om de ruim negentig spraakmakende covers die hij in de jaren '60 en '70 als art director voor het blad Esquire ontwierp. Ook werkte hij als reclamemaker voor talloze merken.
Lois stond bekend als rebel, provocateur en daarnaast criticus op de Amerikaanse samenleving van de vorige eeuw. Zo uitte hij in zijn werk openlijk kritiek op maatschappelijke zaken als racisme en oorlogen. In zijn Esquire-covers toonde hij Andy Warhol die wegzakte in een bloedbad van tomatensoep van het merk Campbell’s en Muhammad Ali als een gemartelde St. Sebastian.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaThe big idea
Ook richtte Lois diverse reclamebureaus op. Als reclamemaker bedacht hij strategieën voor merken als Xerox, Stouffer's, National Airlines en Procter & Gamble. Hij ontwikkelde, zoals hij het noemde, 'the big idea'. Sommigen zeggen dat hij model stond voor Don Draper, het hoofdpersonage uit de serie Mad Men, over de reclamewereld in de jaren '60 op en rond het New Yorkse Madison Avenue, waar Lois ook actief was. Zelf was hij het daar niet helemaal mee eens. 'Toen ik 30 was, zag er ik er beter uit dan Draper.'
Lois heeft verschillende onderscheidingen op zijn naam staan, waaronder in de Art Directors Hall of Fame.
In onderstaand interview met Vice gaat Lois in op de Mad Men-kwestie:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid