Overslaan en naar de inhoud gaan

Edet sponsort toilet-expositie in Kerkrade

Volgens het merk biedt de expositie een uitgelezen kans om kennis over te brengen op het publiek
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

SCA, het FMCG-concern met onder meer de merken Edet, Libresse, Tena en Tork, is de hoofdsponsor van een expositie over stoelgang. De expositie heet Everything You Always Wanted to Know About Toilets*But Were Afraid to Ask en vindt plaats in het in 2015 geopende Cube design museum in Kerkrade. De merken die zichtbaar zullen zijn op de expositie zijn Edet (toiletpapier) en Tork (papier om je handen mee af te drogen). De samenwerkende partijen zeggen dat Edet en Trok als expert op het gebied van toiletproducten en hygiëne hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de expositie. Hans Gubbels, directeur Cube design museum, zegt zelfs: ‘Mede door deze samenwerking is een unieke tentoonstelling ontstaan met naast bijzondere toiletten veel informatie over de relatie tussen design en hygiëne.’ De expositie opent op vrijdag 19 mei 2017 voor publiek.

related partner content for mobile comes here

Poepen en plassen
Op de site van het museum wordt de expositie als volgt aangeprezen: ‘In zes thema’s wordt het verhaal verteld van de geschiedenis van het toilet, in relatie tot de gebruiken rond poepen en plassen, de veranderende denkbeelden over hygiëne en de bekommernis voor het milieu. De focus bij de behandeling van deze samenhangende ontwikkelingen is gericht op de westerse wereld, maar er zullen ook uitstapjes worden gemaakt naar andere culturen, waar zich een vaak andere ontwikkeling voordeed.’

Op de site van het museum wordt de expositie als volgt aangeprezen: ‘In zes thema’s wordt het verhaal verteld van de geschiedenis van het toilet, in relatie tot de gebruiken rond poepen en plassen, de veranderende denkbeelden over hygiëne en de bekommernis voor het milieu. De focus bij de behandeling van deze samenhangende ontwikkelingen is gericht op de westerse wereld, maar er zullen ook uitstapjes worden gemaakt naar andere culturen, waar zich een vaak andere ontwikkeling voordeed.’

 

Inspirerend
Gertie Eikenaar, director communications bij SCA, stelt dat de expositie een uitgelezen kans biedt om de kennis van het concern ‘op inspirerende en educatieve wijze over te brengen op het publiek.’ Dat klinkt positief, maar wat gaat de samenwerking opleveren op merkniveau? Eikenaar: 'Positieve media aandacht en een voor ons nieuwe manier om de hygiënediscussie, met bijbehorende taboes, onder de aandacht te brengen.' Het aantal bezoekers is daarbij voor haar geen prominente factor. Hoeveel bezoekers er verwacht worden, is (nog) niet duidelijk. Wel zijn de merken ook nog zichtbaar in aanvullende communicatie over – en rond de tentoonstelling. Eikenaar: 'We worden genoemd in alle communicatiemiddelen (persberichten, flyers, website etc) die Cube gebruik. Daarnaast wordt een verhaal van onze ceo, Magnus Groth, gepubliceerd in het boek dat over de tentoonstelling gaat verschijnen. Verder gaan we een rol spelen in verschillende activiteiten die de komende maanden in het kader van de tentoonstelling zullen plaatsvinden.'

Veel Edet toiletrollen gebruikt
Edet en Tork zijn in beide ruimten die de tentoonstelling behelst zichtbaar via de SCA ‘Hygiene Walls’.Eikenaar: 'Mensen kunnen daarop zien en lezen waarom hygiëne essentieel is als je gezond wilt blijven, we delen allerlei onderzoeksresultaten, zowel uit de Nederlandse markt als internationaal. We laten video’s zien die we gemaakt hebben naar aanleiding van gelegenheden als International Women’s Day en World Toilet Day, en mensen kunnen onder meer testen wat er gebeurt als je net je handen hebt gewassen (achtergebleven bacterieën worden zichtbaar onder een blauwe lamp). Verder zijn er heel veel Edet toiletrollen gebruikt.'

Verantwoordelijkheid van SCA
Naast het vergroten van brand awareness, is de belangrijkste doelstelling voor het deelnemen aan de tentoonstelling dat SCA hygiëne in de brede zin van het woord meer bespreekbaar wil maken. Eikenaar: 'Denk aan menstruatie en  dat door het simpele feit dat maandverband te duur is voor meisjes in ontwikkelingslanden - maar ook binnen Europa - ze een deel van de maand niet naar school gaan en daardoor achterstand oplopen. Die achterstand werkt overal in door. Of denk aan mensen in ontwikkelingslanden die geen behoorlijke wc tot hun beschikking hebben, laat staan water en zeep om hun handen te wassen. Daardoor worden mensen nog steeds in absurd hoge aantallen ziek. Kinderen onder de vijf jaar sterven op grote schaal door het ontbreken van dit soort basisvoorzieningen. Wij vinden dat we een verantwoordelijkheid hebben om daar aandacht voor te vragen en de discussie steeds opnieuw aan te zwengelen.'

Eikenaar wijst erop dat SCA in dit kader wereldwijd samenwerkt met de WSSCC (Water Supply & Sanitation Collaborative Council, onderdeel van de Sustainable Development Goals van de United Nations).

 

Eind vorig jaar publiceerde SCA deze video over toiletbezoek:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

 

Beeld: http://www.cubedesignmuseum.nl/nl

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in