Overslaan en naar de inhoud gaan

Drie bureaus bouwen op eigen initiatief een AR-app voor de Netflix-serie Stranger Things

Next Empire, Woodwork & Antfood ontwikkelen een augmented reality-ervaring gebaseerd op de populaire serie
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Binnenkort is de première van het tweede seizoen van de science-fiction serie Stranger Things. De drie Amsterdamse bureaus Next Empire, Woodwork en Antfood zijn fan van deze cultserie en bouwden mede daarom een interactieve app over de serie. Met dit project laten ze tegelijkertijd zien wat ze kunnen met augmented reality (AR).

related partner content for mobile comes here

Normaal gesproken maken de drie Amsterdamse bureaus werk in opdracht voor grote klanten als NPO, KPN, 538 en Google. Vincent Lindeboom, oprichter van Next Empire, vertelt dat deze app volledig op eigen initiatief tot stand kwam.

Een alternatieve wereld bouwen met ARkit


'Met Apples nieuwe ARkit kun je gebruikers een andere wereld laten ervaren. Ik was enorm onder de indruk van de eerste voorbeelden die ik zag, daar wilde ik mee aan de slag', vertelt hij. Hij raakte in gesprek met Marvin Koppejan van Woodwork. De twee bureaus zijn buren. Ze wilden samen aan de slag met de ARkit en bedachten dat de retro sci-fi-serie Stranger Things daar goed bij aansloot. 'In Stranger Things speelt de alternatieve realiteit van de Upside Down een belangrijke rol en deze leent zich erg goed voor zo'n "portal-ervaring".'

'Met Apples nieuwe ARkit kun je gebruikers een andere wereld laten ervaren. Ik was enorm onder de indruk van de eerste voorbeelden die ik zag, daar wilde ik mee aan de slag', vertelt hij. Hij raakte in gesprek met Marvin Koppejan van Woodwork. De twee bureaus zijn buren. Ze wilden samen aan de slag met de ARkit en bedachten dat de retro sci-fi-serie Stranger Things daar goed bij aansloot. 'In Stranger Things speelt de alternatieve realiteit van de Upside Down een belangrijke rol en deze leent zich erg goed voor zo'n "portal-ervaring".'

Te kort dag voor Netflix


Lindeboom vertelt dat hij contact opnam met Netflix EMEA. 'Zij vonden het een leuk idee, maar te kort dag voor de lancering van het nieuwe seizoen. Dus gingen we er maar op eigen houtje mee verder.'

Lindeboom vertelt dat hij contact opnam met Netflix EMEA. 'Zij vonden het een leuk idee, maar te kort dag voor de lancering van het nieuwe seizoen. Dus gingen we er maar op eigen houtje mee verder.'

Hij vroeg Pedro Botsaris van bureau Antfood om mee te werken aan het sounddesign. Binnen een maand was de app klaar. Volgens Lindeboom had dat sneller gekund. 'Het is een liefdeproject, dus we deden het in de vrije uurtjes naast ons werk voor klanten', zegt hij. 'Daarom duurde het wat langer. Aan de andere kant ging het juist weer sneller mdat we niet hoefden te schakelen met een klant.'

Laten zien wat we kunnen


De makers vertellen dat ze veel aandacht besteed hebben aan beeldkwaliteit, realistisch geluid en interactiviteit. Het project was voor de bureaus een leuke manier om te experimenteren met de ARkit 'Daarnaast laten we hiermee zien dat we dit kunnen', vertelt Lindeboom. 'Het zou mooi zijn als dit ook nieuwe projecten voor klanten oplevert.' 

De makers vertellen dat ze veel aandacht besteed hebben aan beeldkwaliteit, realistisch geluid en interactiviteit. Het project was voor de bureaus een leuke manier om te experimenteren met de ARkit 'Daarnaast laten we hiermee zien dat we dit kunnen', vertelt Lindeboom. 'Het zou mooi zijn als dit ook nieuwe projecten voor klanten oplevert.' 

In het filmpje zie je hoe de app werkt. Je komt via een ouderwetse arcadekast terecht in een 'alternatieve realiteit', net als de hoofdrolspelers uit de tv-serie. Je kunt erin rondlopen en de omgeving reageert op jouw bewegingen. De app is te downloaden in de App Store van Apple.

Alles zelf opnieuw ontworpen


Mag dit eigenlijk wel? Lindeboom: 'Netflix is er niet bij betrokken, maar ze zijn wel op de hoogte. We hebben niets gekopieërd uit de serie: het logo, de muziek en de graphics hebben we zelf opnieuw ontworpen. We maken duidelijk dat het echt een project van fans is.'

Mag dit eigenlijk wel? Lindeboom: 'Netflix is er niet bij betrokken, maar ze zijn wel op de hoogte. We hebben niets gekopieërd uit de serie: het logo, de muziek en de graphics hebben we zelf opnieuw ontworpen. We maken duidelijk dat het echt een project van fans is.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in