Overslaan en naar de inhoud gaan

De ultieme rebellie: de ‘groezelige sex sells’ van American Apparel

Een rebel is een oproermaker, muiter, oproerling, radicaal, revolutionair. American Apparel is een dwarsligger die zijn schaamhaar laat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De marketingrebel staat centraal tijdens het jaarlijkse congres voor strategische marketeers, . Als voorbereiding op dit evenement op 13 oktober, hijst Marketing Online een aantal schoolvoorbeelden van rebelse merken op het schild. Deze week: American Apparel.

related partner content for mobile comes here

American Apparel is het geesteskind van de van oorsprong Canadese Dov Charney. Het kledingmerk (Los Angeles) ontwerpt, produceert en vermarkt vrij basale kleding, maar weet die met een heel eigen identiteit – onder andere in eigen winkels – met veel onderscheid aan te bieden.

Het merk startte met basics als shirts en ondergoed en breidde later uit met leggings, maillots, tank tops, jurken spijkerkleding en zo verder. Maar ook al mist de kleding van American Apparel een uitgesproken signatuur, de marketing en reclame van het merk niet. De reclame-uitingen – vaak geplaatst in relatief alternatieve jongerenmedia zoals Vice – zaten vaak tegen het randje, en volgens de Amerikaanse reclamewaakhond (ASA) er ook met enige regelmaat .

Wie de advertenties van American Apparel ziet, zou kunnen denken ‘oh ja, makkelijk, sex sells’. Maar het signatuur van het reclamewerk is inmiddels heel herkenbaar. Het is stijlvast en tegelijkertijd moeilijk te omschrijven. Een beetje groezelig, alternatieverig, onbewerkt, rauw, ik-gericht en eigenlijk ook wel slecht. Maar op zo’n manier dat je ziet dat dat effect doelbewust werd nagestreefd.

Dat seks het hoofdwoord is bij American Apparel, staat wel vast. En een beetje plagen, een beetje puberen, dat zit ook wel in het merk. Zo was half Amerika een tijdje van de leg omdat American Apparel paspoppen met (veul) schaamhaar in de etalage zette. Milde rebellie, maar toch.

 

 

 

Misschien geen grote verrassing dat Charney zelf inmiddels met kop en kont de zaak is uitgegooid (2014), want meneer was zelf kennelijk nogal handtastelijk en er gaan legio verhalen rond over het rondsturen van naaktfoto’s (van zichzelf) en het aanzetten tot het rondsturen van ’s (van anderen). Dat is dan een vorm van groezeligheid die minder cool is en los daarvan (en ook weer niet) heeft American Apparel de afgelopen tijd financieel een aantal keer in roerige wateren gevaren.

 

 

 

 

 

Wat die schaamhaarpaspoppen betreft, het was niet de eerste keer dat American Apparel liet zien, drie jaar daarvoor toonde American Apparel ‘the real thing’ ook al een keer in een reclamecampagne.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in