De "inappropri-ad"
Van de week kwam ik een reclame tegen voor een instant kerstmaaltijd van het merk Nando's. Hierin zie je enkele dictators samen als beste vrienden door het scherm rennen.
Een reclame als deze is eigenlijk veel te aanstootgevend om uit te zenden, ik weet ook niet zeker of de reclame daadwerkelijk uitgezonden is, maar ik zou dat bijzonder vinden.
De vraag is dan toch, waarom maken merken nog dit soort reclames?
Het feit blijft natuurlijk dat mensen graag dingen willen zien, die het waard zijn om over te praten. Een reclame als deze is dat zeker.
Dit zal waarschijnlijk ook een reclame zijn die het erg goed als 'viral' gaat doen. Dat is dus mooi free publicity voor 'nando's'.
In hoeverre mensen ook zullen herinneren dat 'die ghaddaffi reclame' ook echt over een nando's thuisdiner ging, valt te betwijfelen.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu
Helemaal mooi is het voor een bedrijf als een reclame wordt verboden. Axe heeft recent in Engeland een reclame gelanceerd,
deze werd daar zo aanstootgevend gevonden door enkele christelijke kringen, dat de reclame is verboden.
Is dat slecht voor het merk? ik denk van niet. De gratis publiciteit die daarmee bereikt is, is waarschijnlijk vele malen groter dan het bereik als de reclame gewoon werd uitgezonden zoals geplanned.
Maar wat doet dit met het brand image van een merk? Een controversiële reclame is niet voor elk merk geschikt.
Als een reclame controversieel of aanstootgevend is, betekend dit dat er een groep mensen is die er aanstoot aan neemt.
Zorg er als merk, ten eerste voor dat deze groep niet je doelgroep is. In het geval van AXE zijn er bepaalde christenen die aanstoot nemen aan de reclame,
er zullen ongetwijfeld een aantal christelijke AXE gebruikers het merk hierdoor minder waarderen.
Maar veel gebruikers kiezen voor AXE vanwege het stoere, mannelijke en uitlokkende imago, dit wordt volgens mij, met deze reclame alleen maar versterkt.
Ook de reclame van Nando's kan aanstootgevend zijn. Waarschijnlijk meer voor de vele mensen die hebben geleden onder het verschrikkelijke regime van de dictators.
De gewone man in de ,Engelse, straat, waarschijnlijk iets minder. Hoewel Nando's ook vertigingen heeft op het Afrikaanse continent.
Ook heeft een restaurant met bezorgservice weinig met dictators te maken, het lijkt dus echt een publiciteitstunt te zijn.
Ik denk dat deze stunt aardig gaat werken. Enige research laat ook zien dat Nando's al een aardige reputatie met 'opmerkelijke' reclames heeft.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid