Overslaan en naar de inhoud gaan

De echte betekenis van de iPhone

Toch nog een keer over de iPhone. Of het een feature-technisch een marktconforme telefoon is, vind ik niet zo interessant. En ook het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toch nog een keer over de . Of het een feature-technisch een marktconforme telefoon is, vind ik niet zo interessant. En ook het design-appeal laat ik even voor wat het is.
Wat mij betreft staat de iPhone veel meer voor een drietal belangrijke ontwikkelingen:

related partner content for mobile comes here

De iPhone laat zien dat we krijgen.
En ook is de iPhone het bewijs dat de telefoon primair een internethub wordt dat telefoneren als een van de diensten mogelijk maakt.
Als laatste is de iPhone een katalysator van de communicatie & presencediensten; je telefoon als connectie tot je sociale netwerk.

Ik licht ze graag nog wat meer toe...

Als eerste dus het ontstaan van nieuwe interactiemethoden. De kloof wordt aan twee kanten gedicht. Hypermedia en computerinteractie zijn onderdeel van ons leven geworden dat Apple dit terecht als uitgangspunt neemt voor de interface. Aansluiten op de conventies die we ons de afgelopen tien jaar hebben eigen gemaakt maakt het gebruik vanzelfsprekend.

Maar aan de andere kant worden de interactiemiddelen opeens veel tactieler. De wetenschappelijke voorbeelden van John Underkoffler worden werkelijkheid. De is daarvan natuurlijk het ultieme voorbeeld. Maar met het combineren van het bewegen van het device als onderdeel van navigeren door de muziekcollectie wordt met de iPhone ook een interessante stap gezet.

Twee is de telefoon als internethub. Zelf is mijn telefoon nu al het middel om in mijn mobiel kantoor (de trein) direct het internet op te kunnen via mijn UMTS telefoon. Dat zal alleen maar sterker worden met laagdrempeliger flatfee abonnementen. Het toevoegen van ID's aan telefoons is de volgende stap, zodat je telefoon niet alleen de connectie is, maar ook de profielen koppelt en aanstuurt. Als je straks in je auto stapt worden de instellingen .

In de iPhone zie je dit terug door de perfecte integratie van je profiel (contacten, muziek, etc) in het gebruik. Het gebruiksgemak zal deze ontwikkeling zeker stimuleren en net als iTunes online en offline gebruik naadloos aan elkaar verbond zal de iPhone een nieuwe standaard kunnen zetten. Trouwens, bellen is straks een internetgedreven dienst.

Tot slot als derde de katalysator van de presencediensten. Toepassingen als geven al een goed inzicht hoe de telefoon de linking pin wordt met je diverse sociale netwerken. Nu allemaal nog wat krakkemikkig, maar in een iPhone zonder vast enig probleem geïntegreerd. En de iPhone is natuurlijk ook gewoon een iPod met internetverbinding waar je dus ook onderweg je profiel kan vullen... Tools voor het uploaden van foto's naar Flickr en GoogleMaps zullen de belangrijkste drivers blijken voor het massaal gebruik van mobiel internet.

Voor al deze ontwikkelingen geldt niet dat de iPhone de alleenheerser zal zijn, maar het lijkt er wel weer op dat Apple een standaard zet met een gebruiksgerichte oplossing. En dat ze wat mij betreft de trends goed aanvoelen en zich op voorbereiden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in