Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne: 65 jaar mensenrechten in Nederland

Het College voor de Rechten van de Mens voert online bewustwordingscampagne rondom mensenrechten in Nederland.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het College voor de Rechten van de Mens heeft een onderzoek laten uitvoeren door Direct Research naar wat Nederlanders vinden en weten van mensenrechten. Vijfhonderdvijf mensen hadden de vragenlijst compleet ingevuld. Uit het onderzoek komt naar voren dat dertig procent van de geïnterviewden geen enkel mensenrecht spontaan kan noemen. En meer dan de helft van de geïnterviewden heeft niet direct het gevoel dat mensenrechten hen persoonlijk raken. Zevenendertig procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan wel eens gediscrimineerd te zijn op leeftijd. En achtentwintig procent geeft aan wel eens in zijn privacy te zijn geschonden.

related partner content for mobile comes here

In de online bewustwordingscampagne proberen tien BN&;ers om de huidige juridisch en formeel geformuleerde mensenrechten op een begrijpelijke manier uit te leggen om ze zo toegankelijk te maken voor een breed publiek. De ambassadeurs zijn: Peter R. de Vries, Katja Schuurman, Esther Vergeer, Dennis Weening, Nega, Nicolette Kluijver, Albert Verlinde, Gerard Spong, Ralf Mackenbach en Jamai. 

Afgelopen tien dagen werd er elke dag een van deze bewustwordingsfilmpjes onthuld op . Aan bod komt onder andere artikel 3 &;Vrijheid van leven, vrijheid en veiligheid&; en artikel 4 &;Verbod op slavernij&;. Op de Facebookpagina staat ook een applicatie waarmee bezoekers hun eigen verhalen over mensenrechten kunnen delen.

Vandaag, op de dag dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens 65 jaar bestaat, werd de compilatievideo geplaatst en ook een advertentie in de Volkskrant. De campagne is verder al opgepikt door de Metro, Trouw, Radio 1 en BNR.

Credits
Bureau: De Issuemakers
Strategie: Mayke van Keep en Laura Mulder
Media: Sylvia Karres
Sociale media: FreshBridge:
Productie films: Check Me Produkzies

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in