'Buzzmarketing hoeft niet geheimzinnig te zijn'
Sociaal-psychologe Mirjam Tuk doet het, ze verdedigt op donderdag 26 juni 2008 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam haar proefschrift 'Is friendship silent when money talks? How people respond to word-of-mouth marketing'.
Consumenten worden steeds vaker beloond als zij in hun eigen kring mondeling reclame maken voor een product. Dat een beloning de mond-tot-mond reclame (buzz) bevordert, is bekend. Maar hoe wordt een betaalde aanbeveling eigenlijk ontvangen?
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVolgens Tuk moet de aanbeveler vooral niet geheimzinnig doen over het feit dat hij een beloning krijgt.
Eerder onderzoek bevestigde dat beloning de mond-tot-mond reclame inderdaad doet toenemen. Tuk onderzocht hoe een ontvanger reageert op een beloonde aanbeveling. Met behulp van experimenten ontdekte zij dat aanbevelingen positiever ontvangen worden, als de ontvanger weet dat er een betaalde buzz in het spel is.
'Buzzreclame wordt ook vaak gezien als een schimmige manier van reclame maken; het is vaak onduidelijk of dit een oprecht gemeende aanbeveling is, of eerder een verkooppraatje', aldus Tuk. 'Maar juist te veel schimmigheid leidt tot wantrouwen bij de ontvanger van een aanbeveling. Als deze gewoon te weten kan komen dat de aanbeveler een beloning krijgt voor de tip, bekijkt hij deze positiever. Dit effect is veel sterker voor de beoordeling van de aanbeveler, dan voor de neiging om de aanbeveling op te volgen. Het verborgen houden van een beloning wordt in de eerste plaats de aanbeveler aangerekend, en niet zo zeer het product.'
Ze onderzocht verder ook wat de invloed is van sociale groepsindelingen op de ontvangst van een beloonde aanbeveling.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid