Boekrecensie: Het Merk Mens
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) selecteerde uit alle Nederlandse marketingboeken die het afgelopen jaar werden uitgegeven, 12 boeken die kans maken op de PIM Marketing Literatuurprijs 2008.
In Tijdschrift voor Marketing werden een aantal van deze boeken al van een recensie voorzien. De komende tijd (in aanloop naar de prijsuitreiking op 25 november) zal ik die hier op Molblog plaatsen. De eerste: Het Merk Mens, van Fons van Dyck.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaMartin van der Sluis, programmamanager marketingcommunicatie SRM, las het boek en schrijft in maart 2008:
'De laatste paar jaar zijn er nogal wat boeken verschenen die merken en mensen aan elkaar koppelen. 'Het Merk IK', 'Personal Branding', 'Als Jij een Merk Was' en van 'Massamerk naar Mensmerk' om er een paar te noemen. In al die boeken staat het onderscheidend vermogen van mensen zelf centraal.
Ook Fons van Dyck lijkt een duit in dat zakje te doen, maar zijn titel is toch wat versluierend.
Want in zijn boek staat het 'nieuwe merkenparadigma' centraal. Merken zullen zichzelf in de 21ste eeuw opnieuw moeten uitvinden, rekeninghoudend met de nieuwe consument die steeds meer de regie zal voeren.
Tevens zullen merken een visie op mens en maatschappij moeten etaleren, moeten zij hun beloften waarmaken en interactief zijn. Tja, dat heeft u waarschijnlijk allemaal al eens eerder gelezen.
Van Dyck, hoofd think.BBDO in Brussel, onderzoekt in deel een de huidige tijdgeest (de stuwende kracht van technologie en de onderlinge wisselwerking tussen mensen), komt in deel twee met negen drijfveren die het gedrag van mens, merk en maatschappij aansturen om in deel drie te concluderen dat de wereld van merken en consumenten grondig is veranderd.
Het verhaal is gebaseerd op vijf jaar empirisch onderzoek naar het gedrag van merken en mensen in een maatschappelijke (Westerse) context en geeft een helder overzicht. Vernieuwend is het allemaal niet en voor iedereen die de (vak-)literatuur bijhoudt zelfs een feest der herkenning.
De vraag is uiteraard wat merken dienen te doen om opnieuw (?) aansluiting te krijgen bij de nieuwe tijd.
In het laatste deel beschrijft Van Dyck ten slotte een aantal praktijkcases uit België en Nederland die mogelijke recepten bieden. Geen tools, geen modellen maar zoals de auteur zelf zegt, een ooievaarsperspectief wat zoiets betekent als een visie op de middellange termijn. Het is bedoeld als een aanzet tot zelfreflectie en een bron van inspiratie. Of dat gelukt is, is maar zeer de vraag.
Praktisch: **
Leesbaar: ***
Actueel: ***
Vernieuwend: **
Ons oordeel: Lezenswaardig
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid