Overslaan en naar de inhoud gaan

Boekrecensie: Het Merk Mens

Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) selecteerde uit alle Nederlandse marketingboeken die het afgelopen jaar werden uitgegeven, 12…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het (PIM) selecteerde uit alle Nederlandse marketingboeken die het afgelopen jaar werden uitgegeven, 12 boeken die kans maken op de PIM Marketing Literatuurprijs 2008.

related partner content for mobile comes here

In Tijdschrift voor Marketing werden een aantal van deze boeken al van een recensie voorzien. De komende tijd (in aanloop naar de prijsuitreiking op 25 november) zal ik die hier op Molblog plaatsen. De eerste: , van Fons van Dyck.

Martin van der Sluis, programmamanager marketingcommunicatie SRM, las het boek en schrijft in maart 2008:

'De laatste paar jaar zijn er nogal wat boeken verschenen die merken en mensen aan elkaar koppelen. 'Het Merk IK', 'Personal Branding', 'Als Jij een Merk Was' en van 'Massamerk naar Mensmerk' om er een paar te noemen. In al die boeken staat het onderscheidend vermogen van mensen zelf centraal.
Ook Fons van Dyck lijkt een duit in dat zakje te doen, maar zijn titel is toch wat versluierend.

Want in zijn boek staat het 'nieuwe merkenparadigma' centraal. Merken zullen zichzelf in de 21ste eeuw opnieuw moeten uitvinden, rekeninghoudend met de nieuwe consument die steeds meer de regie zal voeren.

Tevens zullen merken een visie op mens en maatschappij moeten etaleren, moeten zij hun beloften waarmaken en interactief zijn. Tja, dat heeft u waarschijnlijk allemaal al eens eerder gelezen.

Van Dyck, hoofd think.BBDO in Brussel, onderzoekt in deel een de huidige tijdgeest (de stuwende kracht van technologie en de onderlinge wisselwerking tussen mensen), komt in deel twee met negen drijfveren die het gedrag van mens, merk en maatschappij aansturen om in deel drie te concluderen dat de wereld van merken en consumenten grondig is veranderd.

Het verhaal is gebaseerd op vijf jaar empirisch onderzoek naar het gedrag van merken en mensen in een maatschappelijke (Westerse) context en geeft een helder overzicht. Vernieuwend is het allemaal niet en voor iedereen die de (vak-)literatuur bijhoudt zelfs een feest der herkenning.

De vraag is uiteraard wat merken dienen te doen om opnieuw (?) aansluiting te krijgen bij de nieuwe tijd.
In het laatste deel beschrijft Van Dyck ten slotte een aantal praktijkcases uit België en Nederland die mogelijke recepten bieden. Geen tools, geen modellen maar zoals de auteur zelf zegt, een ooievaarsperspectief wat zoiets betekent als een visie op de middellange termijn. Het is bedoeld als een aanzet tot zelfreflectie en een bron van inspiratie. Of dat gelukt is, is maar zeer de vraag.

Praktisch: **
Leesbaar: ***
Actueel: ***
Vernieuwend: **

Ons oordeel: Lezenswaardig

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in